Agorafobie, anxietas, anthropofobie en atychifobie. Dit zijn Latijnse benamingen van enkele angststoornissen die centraal staan in de nieuwe Hey-campagne. Angststoornissen vormen de meest voorkomende psychische aandoening in Nederland. Bijna één op de vijf volwassenen krijgt er ooit in zijn leven mee te maken. Toch vinden mensen met angstklachten het lastig hierover te praten door schaamte en zelfstigma. Om het gesprek over angst- en paniekklachten op gang te brengen, start staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid vandaag de campagne ‘Hey! Het is oké, maak het bespreekbaar’. Dit meldt Rijksoverheid.
Jongeren en vrouwen ontwikkelen vaker angststoornissen
Vrouwen ontwikkelen vaker een angststoornis dan mannen (respectievelijk 12,5 procent bij vrouwen tegenover 7,7 procent bij mannen). Vaak ontstaan angststoornissen al op jonge leeftijd, vanaf 15 jaar, blijkt uit onderzoek van Trimbos. Uit een recente peiling blijkt eveneens dat mensen met (signalen van) een angststoornis minder last hebben van hun stoornis wanneer zij hierover praten. Het zorgt ook voor meer begrip uit de omgeving van bijvoorbeeld vrienden en familie. Ook zij kunnen een belangrijke rol spelen in het bespreekbaar maken door ernaar te vragen bij signalen.
De angst die je draagt, hoef je niet te verbergen
Voor de campagne zijn verschillende T-shirts ontworpen met de Latijnse benaming van veel voorkomende angst- en paniekstoornissen. Dit maakt mensen nieuwsgierig naar de betekenis. Dat leidt tot gesprekken hierover en daarmee kunnen ze taboedoorbrekend werken. De komende weken laten tientallen mensen letterlijk zien welke angst zij dragen onder het motto: de angst die je draagt, hoef je niet te verbergen. De campagne wordt onder andere gesteund door Marjolijn van Kooten, Dylan Haegens en Ronnie Flex.
Samenwerking met verschillende partijen ggz
Met de campagne ‘Hey! Het is oké, maak het bespreekbaar’ werkt Volksgezondheid samen met veel partijen die actief zijn op dit terrein, zoals de Angst Dwang en Fobie stichting, MIND, GGD GHOR, Samen Sterk zonder Stigma en verschillende professionals uit de geestelijke gezondheidszorg. Deze campagne maakt deel uit van ‘Hey het is oké’ om praten over psychische aandoeningen te normaliseren en het taboe hierop te doorbreken. Meer informatie is te vinden op www.heyhetisoke.nl.
Door: Nationale Zorggids