Appspecialist David van der Loo ging in gesprek met Jip ter Voort.
Hoe zijn jullie op het idee van deze app gekomen?
Het begon allemaal met het vak Human Media Interaction dat ik volgde op de Universiteit van Tilburg. We kregen de opdracht om met behulp van een interface een maatschappelijk probleem op te lossen. Met een groep van vijf man zijn we gaan brainstormen en hebben we besloten ons te focussen op de doelgroep ouderen. Om er écht achter te komen wat voor deze doelgroep belangrijk is, hebben we een aantal ouderen geïnterviewd. Al snel bleek dat eenzaamheid een hele grote rol speelt onder ouderen; de partner is overleden en familie komt niet zo vaak op bezoek, etc. Daar wilden we dus iets mee gaan doen.
Dan heb je een goed idee, maar hoe ga je verder?
Tijdens de interviews kwam naar voren dat deze ouderen wel nieuwe contacten willen maken. Zo zouden ze graag activiteiten ondernemen met ouderen die ook eenzaam zijn en in de buurt wonen. De geïnterviewden gaven aan dat daar echt behoefte naar was. Hier zijn we mee aan de slag gegaan en zo is de app APPointment geboren. Ik denk dat ik voor ons alle vijf spreek als ik zeg dat we echt hebben ervaren dat eenzaamheid een groot probleem is onder ouderen en dat het erg speelt onder deze groep van de samenleving. Aandacht omtrent dit onderwerp werd dan ook met open armen ontvangen van zowel ouderen zelf als mantelzorgers en professionele zorginstellingen. Ons doel is om eenzaamheid onder ouderen te verminderen door hen te verbinden.
Hoe werkt de app APPointment precies?
APPointment kan als een opstapje gebruikt worden om mensen te leren kennen, waardoor het probleem van eenzaamheid wordt aangepakt. De app koppelt namelijk ouderen die dezelfde activiteiten willen ondernemen. Als Truus bijvoorbeeld boodschappen doet en Jan hetzelfde plan heeft, dan kunnen ze samen op een afgesproken tijd boodschappen doen. Een soort Tinder voor ouderen, maar toch net even anders.
Wat vindt de doelgroep van de app?
Om dat na te gaan hebben we een prototype gemaakt met Flindo Prototyping Tool en die zijn we gaan testen bij een zorginstelling in Breda. Er zaten mensen bij die nog nooit een computer of tablet hadden aangeraakt, maar ook zij konden na een kwartier de app goed gebruiken. De taken werden uitgevoerd zoals we het hadden bedacht, dus dat was erg positief. Zo zie je maar dat zo’n app echt van dienst kan zijn, als het maar goed ontworpen is.
Wat maakt deze app uniek?
De doelgroep! Er wordt van ouderen niet verwacht dat ze uit de voeten kunnen met de technologie, maar uit het prototype onderzoek bleek het tegendeel. Ouderen kunnen goed omgaan met apps en leren het snel. Daarbij is het wel belangrijk dat de app goed ontworpen is, APPointment is heel simpel in gebruik.
Hebben jullie nagedacht over het verdienmodel van de app?
Ja, er zijn natuurlijk heel veel verdienmodellen mogelijk. Laat je de gebruiker betalen of bieden we misschien abonnementen aan? Dat is nog niet helemaal duidelijk. Er was destijds wel interesse vanuit een grote zorginstelling, maar dat viel net samen met afstuderen.
Wat zijn de volgende stappen die jullie gaan nemen?
We willen de gebruikersgroep blijven onderzoeken om optimaal te voldoen aan de wensen van de gebruiker. Dit kan door het bestaande onderzoek uit te breiden en door wederom met de eindgebruiker om tafel te gaan zitten. Dit zou in de verzorgingshuizen kunnen.
De app is nog niet beschikbaar en is nog in ontwikkeling. We staan dan ook zeker open voor (crowd)funding. Ook zijn we op zoek naar een testomgeving. Wilt u meer informatie of Jip ter Voort verder op weg helpen?
Neem dan contact op via info@mantelzorgvoorbeginners.nl
Anni Tüski, Mantelzorg voor Beginners