Normal_image-2017-03-08

Technologie gaat ver, ook in de zorgwereld. Onlangs was de film Ik ben Alice op tv te zien. Een film over een zorgrobot. Deze film laat zien hoeveel er al is ontwikkeld om het leven zo aangenaam mogelijk te houden. Ook op latere leeftijd. #Nieuwedenkerindezorg Marianne Schenderling duikt deze week in de wereld van de zorgtechnologie en stelt de vraag:

Door #Nieuwedenkersindezorg

Technologie ontzorgt: wie neemt het voortouw?
Als ouderen minder zelfredzaam zijn of zorg nodig hebben, wordt de zorg voor mantelzorgers vaak zwaar. Zorgtechnologie en woonhuisautomatisering kan uitkomst bieden. Maar wie stelt voor om zo’n familie platform, beeldbellen, zorg-op-afstand, mobiele gezondheidstrackers, slimme persoonsalarmering, deursloten, bewegingsensoren en andere technologische middelen in te zetten? Wie geeft uitleg, installeert en bewaakt? Wie zorgt ervoor dat zowel de oudere als de mantelzorgers echt iets aan het slimme hulpmiddel hebben? Met andere woorden, wie neemt het voortouw?

Gebruikersvriendelijke innovatie
Stel het antwoord is: de ontwikkelaars, de bedrijven, leveranciers. Dat impliceert een hechte samenwerking, afstemming. Concurrentieoverwegingen moeten over boord ten gunste van het hogere doel: een mens- en gebruikersvriendelijke innovatie waar eindgebruikers echt op zitten te wachten. Is dat haalbaar?

De huidige praktijk wijst uit van niet. Te vaak en teveel bedenkt een van deze partijen op relatief eigen houtje een oplossing die zij slim achten voor ouderen en mantelzorgers. Het resultaat is (de echt mooie oplossingen niet te na gesproken) een gadget in de kast of een ingewikkeld apparaatje, programmaatje, appje. Gaat het niet worden.
 
Meedenken...
Is het ei van Columbus dan om zorgaanbieders zorgtechnologie te laten aanbieden? Dat zij met andere woorden beslissen welk slim product goed is voor hun klanten?
 
Uh nee….top down zorg aanbieden is zo 2011!
 
Anno 2015 willen klanten en zeker hun mantelzorgers een stem hebben in wat ze nodig hebben. Ze willen niet afhankelijk zijn van een product waarvan zij niet weten wat ze ermee moeten doen. Dat niet eens past binnen hun situatie.
 
ICT netwerk
Natuurlijk is het hoogtijd dat zorgaanbieders zorgtechnologie aanbieden. Anders missen ze de boot. Maar wat met die cliënten en mantelzorgers die hun own devices meebrengen? Die ze plug en play op het ICT netwerk van de (thuis)zorgorganisatie willen aansluiten?

Natuurlijk, klanten gaan dan naar een zorgaanbieder waar ze de community, het platform, het zorg-op-afstandsyteem wel op hun eigen tablet krijgen. Zorgaanbieders moeten wel innoveren omwille van hun eigen voortbestaan maar... het voortouw nemen ze nog niet echt.

Werkvloer
Wie dan wel? Medewerkers in de zorg misschien? Velen vinden dat hun werkgevers met hun tijd mee moeten gaan. Maar hoewel de meeste zorgwerkers privé al lang op Facebook zitten, foto’s op Pinterest plaatsen, whatsappen en chatten, stellen ze zich nog vaak behoudend op als het gaat om zorgtechnologie. Ouderen zouden er niet van gediend zijn. Mantelzorgers zouden er niet aan willen. Technologie zou de eenzaamheid vergroten en de zorg kil maken…

Bijscholen
Medewerkers die wel graag met zorg op afstand en technologie werken, kunnen  het prima uitleggen aan hun klanten. Collega’s, managers overtuigen ligt wat ingewikkelder. Hier ligt een mooie rol voor de afdeling Opleidingen! Organiseer bijscholing op het gebied van zorg en technologie. Ontwikkel samen met innovatoren, techneuten en early adapters opleidingen op maat. En als het management dan alvast kennis en informatiebijeenkomsten belegt voor medewerkers, leren die als eerste hoe ze hun klanten en diens mantelzorgers mee kunnen nemen op de weg  naar technologie. Of… hoe zij hun klanten kunnen volgen.

Marianne Schenderling
Oprichter Expeditie Slim Thuis en Slimotheek

© Nationale Zorggids