Normal_image-2017-03-08

Meer eigen regie en zelfredzaamheid wordt gewenst van de kwetsbare burgers in onze samenleving

Door #Nieuwedenkersindezorg

Maar hoe doe je dat als je (vaak) plotseling wordt geconfronteerd met zorgvragen zonder enige voorkennis op dat gebied en weinig tijd hebt om je daarin te gaan verdiepen? Dit  is een probleem waar veel mantelzorgers mee worstelen. En die zorg houdt in de regel  niet op met een 8-urige werkdag, maar gaat bij velen 24 uur rond de klok door.
 
Er zijn in Nederland 2,6 miljoen mensen die mantelzorger zijn. 71% van hun combineert mantelzorg met werk, en is onder andere ook fysiek te zwaar belast. (bron: Stichting IZZ zorgspecial mantelzorg)
 
Er is momenteel geen georganiseerde praktische (online) scholing voor de mantelzorgers te vinden en ook geen goed portaal dat doorverwijst naar websites die mantelzorgers zouden kunnen ondersteunen in deze praktische hulpvragen.
 
Mantelzorgers moeten op dit moment de beperkte, of juist vele informatie die er is, al googelend, bij elkaar zien te sprokkelen. Een moeizame, soms frustrerende zoektocht naar goede informatie, die ten koste gaat van de eigen spaarzame tijd en kracht.
 
Project S@men Beter Thuis helpt mantelzorger bij praktische zorgvragen
Dit alarmsignaal van mantelzorgers en zorgontvangers uit de praktijk van Beter Thuis Fysiotherapie & Ergotherapie in Oss,  was de aanleiding voor de start van het project S@men Beter Thuis. Het doel is een ondersteuningsaanbod ontwikkelen om de praktische hulpvragen van leken in de zorg beter aan te kunnen. De bedoeling is ook dat deze ontwikkeling wordt gevoed door klankbordgroepen van gebruikers en zorgprofessionals.
 
De producten die project S@men Beter Thuis wil gaan opleveren
  • Een geordend kennisplein. Op de website zijn de hulpvragen van mantelzorgers middels een klankbordgroep van gebruikers verzameld onder verschillende kennisknoppen.

    Onder de knoppen vindt men instructiefilmpjes voor (fysieke) zorgvragen en/of een  doorverwijzing naar goede websites die mogelijk verder kunnen helpen. De ontwikkeling van  de inhoud onder deze knoppen,  wordt  tijdens de pilot gevoed door de klankbordgroepen (mantelzorgers en zorgprofessionals) waarvoor men zich via de  website kan aanmelden.
  • Een telefonische en online(mantel)zorghelpdesk. Dit is een wens die is geuit door de klankbord groep gebruikers. Er wordt daarom ook een oproep gedaan aan zorgprofessionals mee te werken aan de verwezenlijking van die wens in de pilotfase. 

    Via deze helpdesk zou de  hulpvraag kunnen worden doorverwezen naar de juiste deskundige. 

    Dit zal veelal een eerstelijns zorgprofessional of welzijnszorger zijn, die de vraag met individueel maatwerk kan proberen op te lossen, maar ook weer kan terug verwijzen naar de kennis in het platform. Dit kan ondersteunend zijn in de zelfzorg en zorg kan doelmatiger en effectiever worden ingezet! Een  wijkteam zou hier een rol in kunnen gaan spelen.
     
    Naast de individuele begeleiding, kan ook worden doorverwezen naar groepworkshops “samen zorgen” die op wijkniveau kunnen worden aangeboden op verzoek van de inwoners van de wijk of dorpskern.
Vandaag wordt in het gemeentehuis in Oss de website S@men Beter Thuis feestelijk gelanceerd
De eerste praktijkcursus  “tips en adviezen voor mantelzorg en zelfzorg thuis: verplaatsingen in huis” zal worden aangeboden  door mantelzorgster Wendy Hennevelt aan de wethouder van Oss, Rene Peters. Want mantelzorger kun je zomaar worden, wees je hiervan bewust!
 
Marian Fonville
Voorzitter Stichting S@amen Beter Thuis