Zorgverleners in het UMCG krijgen hulp van artificial intelligence (AI) bij het beantwoorden van schriftelijke vragen van patiënten. Er zit een AI-toepassing in het elektronisch patiëntendossier (EPD) van EPIC die de vraag van de patiënt leest en antwoordsuggesties geeft. Het conceptantwoord staat dan klaar voor de zorgverlener om te controleren en waar nodig aan te passen. Naar verwachting kan de toepassing de administratieve lastendruk onder artsen, verpleegkundig specialisten en andere zorgprofessionals drastisch helpen verlagen. Dit meldt het UMCG.
In het UMCG en Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis is de afgelopen maanden flink getest met de AI-toepassing. Het Groningse academische ziekenhuis is het eerste ziekenhuis in Europa dat de chatbot echt gaat gebruiken voor digitaal contact met patiënten, met natuurlijk eindcontroles door artsen en verpleegkundigen. “Kunstmatige intelligentie kan het werk ondersteunen en makkelijker maken, maar zorgprofessionals zijn voorlopig onvervangbaar in de zorg”, licht KNO-arts en Chief Medical Information Officer Tom van der Laan uit.
Meer tijd voor de patiënt
Zorgverleners van het UMCG krijgen wekelijks meer dan 1.200 schriftelijke vragen van patiënten, over onder meer medicijngebruik, pijnbestrijding en activiteiten na een ingreep. Hier gaat veel tijd in zitten die ze eigenlijk aan de patiënt ín het ziekenhuis moeten besteden. Van der Laan verwacht de komende jaren nog veel meer AI-toepassingen in de zorg, op termijn ook met robotica. “De toepassingen zijn eindeloos.”
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky