Normal_telefoon_oud_1

De telefoon staan roodgloeiend bij suïcidehulplijn 113Online. Aanleiding voor alle hulpvragen is de zelfmoord van schrijver Joost Zwagerman. Maar niet alleen is het deze week drukker bij de hulplijn, de afgelopen jaren is het ook steeds drukker geworden. "Nooit eerder zagen we in Nederland zoveel zelfmoorden als de afgelopen jaren,” vertelt directeur Jan Mokkenstorm. Dit meldt de NOS. 

Waar normaal gesproken tussen de 40 en 60 telefoontjes per dag binnenkomen bij 113, zijn dat er nu veel meer. "Alle medewerkers zijn continu bezig op de telefoon- en chatlijnen,” vertelt Mokkenstorm. “Door de drukte missen we ook oproepen. Als ik drie keer zoveel mensen had ingezet, waren die waarschijnlijk ook allemaal de hele dag bezig geweest."
 
De organisatie is blij dat mensen contact met hen zoeken. De personen worstelen vrijwel allemaal met hele grote problemen, zoals depressies. Praten helpt, aldus Mokkenstorm. "Dertig procent van alle mensen die een poging tot zelfmoord doen, heeft nooit hulp durven vragen." 60 procent van de personen die direct contact heeft met anderen is daarna rustiger, zo weet Mokkenstorm. Terwijl twee op de tien mensen die contact hebben gezocht hier later baat bij blijken te hebben. "Erover praten moet normaal zijn, en het is niet normaal om het te doen." 
 
In Nederland is het aantal zelfmoorden de afgelopen jaren hoger geweest dan ooit daarvoor. In vergelijkbare landen is deze toename echter niet te zien. De overheid is daarom een grootschalig programma begonnen om het aantal zelfdoding terug te brengen. Het doel is om in 2030 minder dan 800 suïcides per jaar te halen. In 2014 beantwoorde 113Online ruim 40.000 hulpvragen. Volgens Mokkenstorm is deel van het probleem handelingsverlegenheid bij hulpverleners. “Zo'n behandelaar durft het gesprek niet aan te gaan, durft hierover geen vragen te stellen.”
 
© Nationale Zorggids