Onderzoek van Tilburg University toont aan dat de mindfulnessvaardigheden van ouders en een sterke ouder-kind hechting een belangrijke rol spelen in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, vooral in de eerste duizend dagen vanaf de conceptie. Gedurende deze periode wordt de basis gelegd voor de sociale en emotionele groei van een kind. Het promotieonderzoek van Noor de Waal laat zien dat kinderen van moeders die mindful zijn vaak betere sociale vaardigheden ontwikkelen en sterker gehecht zijn aan hun ouders. Dit meldt Tilburg University.
Uit het onderzoek blijkt dat moeders die een sterke band ervaren met hun kind tijdens en na de zwangerschap, hun kind op zes maanden leeftijd als actiever en toegankelijker beschrijven. Bovendien vertonen deze kinderen op 2-jarige leeftijd betere sociaal-emotionele vaardigheden, zoals het herkennen van emoties en vertrouwen op verzorgers. Ook mindfulnessvaardigheden van moeders tijdens de zwangerschap hangen samen met positieve sociaal-emotionele vaardigheden op één- en tweejarige leeftijd. Mindful ouderschap wordt gedefinieerd als bewust in het hier en nu aanwezig zijn, zonder te oordelen, waarbij ouders gevoelens en gedachten kunnen accepteren en loslaten.
Betrokkenheid vader
De onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op data van studies als de HAPPY-studie en de Brabant Studie, waarin meer dan 4.000 moeders tijdens en na hun zwangerschap werden gevolgd. Ook vaders werden in het onderzoek betrokken via de New Life and Fatherhood-studie en de studie vaders aan het woord. De resultaten benadrukken dat betrokkenheid en positieve gevoelens ten opzichte van het kind ook bij vaders na de geboorte toenemen.
Mindfulnessprogramma's
De Waal ziet kansen voor interventies: "Mindfulnessprogramma’s voor kwetsbare ouders kunnen mogelijk bijdragen aan een positieve hechting tussen ouder en kind." Verder blijkt dat vroege betrokkenheid van vaders bij de ontwikkeling van het kind waardevol is voor de hechting en sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.
Door: Nationale Zorggids