De meeste Nederlanders (46 procent) baseren de keuze voor een zorgverzekering, naast de best passende dekking, op een positieve ervaring met de verzekeraar. De laagste premie (24 procent) en de meest uitgebreide dekking (19 procent) volgen. Maar 1 procent baseert hun keuze op een welkomstcadeau of duurzaamheidsscore van de verzekeraar. Dit meldt Pricewise.
Vooral 65-plussers laten zich leiden door positieve ervaringen met de zorgverzekeraar. Meer dan de helft van deze leeftijdscategorie oriënteert zich dan ook nauwelijks op een nieuwe verzekering en zitten al jaren bij dezelfde verzekeraar.
Dekking verandert elk jaar
Suzanne Löwik, expert zorgverzekering bij Pricewise, snapt dat ouderen vaker gaan voor een goede ervaring. “Veel ouderen stappen niet over naar een andere verzekeraar vanwege de angst om onderverzekerd te zijn. Toch wil ik ook deze groep aanraden te kijken naar wat er nog meer is. Zorgverzekeraars verhogen bijna elk jaar de zorgpremie van hun aanbod. Daarnaast veranderen zowel de dekking van de aanvullende verzekering als de polisvoorwaarden jaarlijks. In dit perspectief kan het zijn dat een verzekering die je jaren geleden afsloot niet meer bij je past. Ook al is de ervaring met de verzekeraar nog zo goed.”
Passende dekking is het goedkoopst
Löwik: “Vooral jongeren proberen de maandelijkse lasten zo laag mogelijk te houden, ook als het op zoiets belangrijks als zorg aankomt. Dat is niet gek, het leven is al duur genoeg. Zij kunnen ervoor kiezen een hoger eigen risico te nemen om zo korting te ontvangen op hun zorgpremie. Aan de andere kant moeten zij dan wel in staat zijn onverwachte kosten op te vangen. Met een passende dekking ben je uiteindelijk goedkoper uit, omdat de kans groot is dat je anders voor onverwachte zorgkosten komt te staan of juist te veel betaalt voor zorg die je niet nodig hebt.”
Door: Nationale Zorggids