Normal_selfie

Gisteravond is er een einde gekomen aan de #TrueSelfie-weken van NPO. Vier weken lang is er aandacht besteed aan het bespreekbaar maken van psychische problemen bij jongeren. De weken gingen van start met de Depressie Kennistest van BNNVARA en eindigden 7 mei met Deprestival, waarin werd teruggeblikt op alle tv-programma’s van de afgelopen weken. De organisatoren zijn blij dat de campagne veel mensen heeft bereikt, maar de hoop is dat jongeren nu echt stappen gaan maken in hun persoonlijke situatie. Dat meldt Metro. 

“Je hoopt dat het verder gaat en dat jongeren uit de kast komen, dat ze aan de programma’s echt iets hebben en dat ze een stap maken in hun persoonlijke situatie”, zegt netmanager Suzanne Kunzeler van NPO 3 en Zappelin. Ze merkte vooral dat jongeren baat hadden bij de mogelijkheid om online vragen te stellen.

NPO organiseerde de #TrueSelfie-weken samen met MIND en stichting 113 Zelfmoordpreventie. Op 3FM en online kwamen psychologen van MIND en ervaringsdeskundigen aan het woord. Na iedere uitzending konden kijkers chatten of bellen met hulpverleners van MIND Korrelatie. 113 Zelfmoordpreventie dacht bij de uitvoering van de programma’s mee aan de veiligheid, dus dat er niet te veel triggers waren en dat mensen zich nóg hulpelozer zouden voelen dan ze al deden. Beide hulpverleningsinstantie merkten dat jongeren naarmate de weken vorderden vaker aanklopten voor hulp. “Dat is een belangrijke opbrengst van de #TrueSelfie-weken wat ons betreft”, aldus Anke Wammes van 113. 

Door: Redactie Nationale Zorggids