Maandagavond 21 oktober bracht AVROTROS Radar een uitzending over de problematiek rond zorgplafonds in met name de geestelijke gezondheidszorg (ggz). Deze zorgplafonds, ook wel budgetplafonds genoemd, beperken het aantal cliënten dat zorgaanbieders kunnen behandelen. Wanneer een zorgaanbieder het plafond bereikt, betekent dit vaak een aanmeld- of patiëntenstop, zelfs als er nog ruimte is bij de instelling. Veel cliënten kunnen zich pas vanaf januari weer aanmelden, waarna ze alsnog op de wachtlijst worden gezet. Dit meldt MIND.
MIND-directeur Dienke Bos gaf tijdens de uitzending aan dat veel patiënten niet eens op de wachtlijst komen wanneer het zorgplafond is bereikt. Ze benadrukte dat zorgverzekeraars volgens hun zorgplicht patiënten moeten helpen door via zorgbemiddeling een andere aanbieder te zoeken. Helaas gebeurt dit vaak niet. MIND roept verzekeraars en zorgaanbieders daarom op om te stoppen met deze plafonds en hun zorgplicht na te komen. Ook vraagt de organisatie de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) om striktere handhaving.
Oproep aan de NZa
In 2017 riep MIND de NZa al op om de regels rond patiëntenstops aan te passen. Uit de recente Radar-enquête blijkt echter dat het probleem nog steeds actueel is. Driekwart van de ondervraagden die met patiëntenstops te maken had, ervoer dit in de afgelopen drie jaar.
‘Omzetplafonds zijn nodig’
Het ministerie van Volksgezondheid reageerde door te stellen dat zorgplafonds noodzakelijk zijn vanwege de beperkte personele capaciteit in de ggz. Volgens VWS moeten de plafonds bijdragen aan een betere verdeling van zorg, waarbij de meest urgente gevallen voorrang krijgen. MIND ziet echter dat dit in de praktijk niet werkt en roept op tot verbeteringen in zorgbemiddeling.
Ervaringen delen bij de NZa
Mensen die problemen ervaren door zorgplafonds kunnen een melding doen bij het meldpunt van de Nederlandse Zorgautoriteit.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky