DEN BOSCH - Leerlingen van het Koning Willem I College in Den Bosch krijgen in het curriculum van de opleiding Verzorgende IG sinds vorig jaar lessen over de zogeheten Theorie van presentie, zo meldt het Nationaal Programma Ouderenzorg (NPO).
Zo wordt hen geleerd te focussen op de mens die wordt verzorgd, in plaats van op alle ziektes en problemen. Volgens Sylvia Schuurmans moet hier op scholen meer aandacht voor komen.
Zij is docente aan het Koning Willem I College en tevens leider van het inmiddels afgeronde NPO-onderwijsproject ‘Presentie in de praktijk’ waar de serie lessen onderdeel van was.
“Dit sluit beter aan bij de wensen van de oudere en levert uiteindelijk veel tijdswinst op omdat mensen meer geneigd raken naar je te luisteren”, aldus Schuurmans.
© Nationale Zorggids / Martijn Keitz
Ben het zo met mevrouw Schuurmans eens! Mensen worden soms nog zieker of minder snel beter als zij niet geïnformeerd worden en met hen overlegd wordt over de wensen en mogelijkheden. Ook het aanspreken van de mens tussen de behandelingen door is veel fijner als dit gebeurd vanuit de interesse in de mens en niet (alleen) in de ziekte. Als coach merk ik dat het ook heel fijn is als de zorgprofessional leert welke personen introvert/extravert zijn of taak- of mensgericht zijn. Als je daar op leert aansluiten met je communicatie (DISC), scheelt dat nog meer tijd, irritatie etc. Het maakt het werken leuker en het verblijf draaglijker voor de cliënt. De één wil nu eenmaal graag heel veel details en informatie en voor de ander is het globale plaatje en snelheid belangrijker.