Een sterk zorgmerk bouwen is geen simpele opgave. In het boek ‘Sterk merk in de zorg’ van zorgorganisatie Pluryn vind je handvatten voor het verkrijgen van een onderscheidende positie op de zorgmarkt en bij de doelgroep. ‘Sterk merk in de zorg’ is boek nummer drie in de serie ‘Power to the People’, geschreven door Marketing Director Marian Draaisma van Pluryn en Sjors van Leeuwen van het Zorgmarketingplatform.
Sjors van Leeuwen: “Het bouwen van een sterk merk is geen hocus pocus, maar vraagt wel kennis en kunde. Dit is dus bij uitstek het terrein van marketing en communicatie, om daarin het voortouw te nemen. Wat mij betreft een standaard onderwerp in ieder strategisch marketingplan of beleidsplan van iedere zorgorganisatie.”
Bouwstenen
‘Sterk merk in de zorg’ legt uit wat de meerwaarde is van merkpositionering, merkbelofte, internal en external branding en waarom unieke waardeproposities en merkactivaties van toegevoegde waarde zijn. Pluryn, instelling voor jeugdzorg en gehandicaptenzorg, deelt haar kennis en ervaring over het bouwen van een zorgmerk. Daarnaast staan er tips, trucs, tools, praktische inzichten en praktijkvoorbeelden in die te gebruiken zijn bij de eigen ontwikkeling van een zorgmerk.
Sjors van Leeuwen: "Een mooi hulpmiddel is het ‘merkcanvas’. Dat was er nog niet. Daarmee kun je op één A4 de belangrijkste elementen van het merk invullen en bediscussiëren. Wat is het klantinzicht, wat zijn je merkwaarden, wat is jouw onderscheidende factor, hoe luidt je belofte aan de klant en wat zijn de ‘reasons to believe’, het bewijs voor de klant dat je jouw belofte ook kunt nakomen? Dit soort vragen kun je met behulp van de toolbox beantwoorden."
De eerste twee boeken uit deze Power to the people-reeks gaan over de invoering en toepassing van marketing in de zorg en online marketing in de zorg. Beide boeken beschrijven hoe Pluryn dit heeft aangepakt en wat de belangrijkste lessons learned zijn geweest.
‘Sterk merk in de zorg’ is te verkrijgen op managementboek.nl.
Sjors van Leeuwen schrijft regelmatig blogs voor de Nationale Zorggids. Nieuwsgierig naar al zijn blogs? Klik dan hier.
Door: Nationale Zorggids