Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft zes maatregelen gepresenteerd om de medische rijgeschiktheid beter te kunnen beoordelen. ANBO is er ontevreden over, omdat 75-plussers nog steeds verplicht moet worden gekeurd, puur op basis van leeftijd. Dat meldt ANBO.
De maatregelen zijn overigens nog voorstellen die verder uitgewerkt moeten worden. Daarna is de Tweede Kamer aan zet.
Om tot het voorstel voor deze maatregelen te komen, heeft het ministerie uitgebreid onderzoek gedaan. Wat is er nodig om te kunnen beoordelen of iemand nog achter het stuur mag gaan zitten? ANBO is steeds betrokken geweest bij het onderzoek, maar toch zijn we ontevreden over de voorstellen.
Keuringscircus
De leeftijdsgebonden keuring voor mensen van 75 jaar en ouder blijft bestaan. Die keuring is weliswaar niet zo ingrijpend als de huidige, maar het blijft een keuring op basis van leeftijd.
ANBO heeft meer dan eens aangetoond dat het keuringscircus voor 75-plussers vrijwel geen effect heeft op de verkeersveiligheid. In het jaarverslag van het CBR over 2021 zien we dat er dat jaar 736.483 aanvragen medische geschiktheid zijn ontvangen. In 4.479 leidde dit tot een verklaring ‘ongeschikt’. Deze mensen raakten hun rijbewijs dus kwijt.
Dat betekent dat in slechts 0,6 procent van de gevallen de leeftijdskeuring leidt tot het intrekken van het rijbewijs. Volgens ANBO is dat schieten met hagel; je zadelt heel veel mensen met een tijdrovende en soms kostbare keuring op, terwijl dit nauwelijks effect heeft op de verkeersveiligheid.
Uitzondering
In de nieuwe voorstellen gaat de medische rijgeschiktheid een belangrijker rol spelen, maar de groep 75-plussers worden nog steeds als probleemgroep gezien. Onterecht volgens ANBO.
Door: Nationale Zorggids