Normal_mantelzorg_thuiszorg_ouderen_verpleging_wijkverpleging_verpleegkundige

Ondanks een heftig coronajaar, waren zorgmedewerkers in verpleeghuizen en in de zorg thuis in 2020 overwegend positief over hun werk. Dit blijkt uit het branchebeeld 2020 dat ActiZ heeft opgesteld op basis van Kijk op Mijn Medewerkers, het jaarlijks medewerkerstevredenheidsonderzoek voor ActiZ-leden. 

Uit het onderzoek blijkt dat de werkbeleving van medewerkers in de zorg stabiel is gebleven met een gemiddelde van 7,3. Dit betekent dat de zorgmedewerkers relatief trots zijn op de organisatie waarvoor ze werken. Verder blijkt uit het onderzoek dat zorgmedewerkers veel waarde hechten aan een goede sfeer. Ook geeft het werken met cliënten veel voldoening. Daarnaast heeft vertrouwen in hun professionele autonomie en zelfstandig werken een positieve invloed op de werkbeleving.

Opvallend is dat juist jongere medewerkers (tot 25 jaar) een hogere gemiddelde score laten zien van een 7,5. Ook de mate waarin medewerkers hun werkgever aanbevelen bij familie en vrienden, de zogenaamde Werkgever Net Promotor Score (WNPS) is gestegen.

Werksfeer positief

Uit het onderzoek blijkt tevens dat medewerkers positiever zijn over de werksfeer en over de organisatie waarvoor ze werken. Er wordt onder andere aangegeven dat er 'een goede sfeer is binnen het team en dat iedereen elkaar helpt'.

Daarnaast geven medewerkers in het onderzoek aan dat 'aandacht voor de cliënt’ de belangrijkste factor is waarom zij werken in de zorg. Steeds belangrijker vinden zij daarbij het contact met de familie over de zorg voor cliënten.

Uitdagingen in het werk

De uitdagingen voor zorgorganisaties liggen voornamelijk in het verbeteren van communicatie en veranderingen, die vaak met elkaar samenhangen. Medewerkers geven aan dat veranderingen elkaar vaak snel opvolgen, waardoor er te weinig tijd is om de veranderingen goed door te voeren. Ook veranderingen op digitaal gebied worden soms als ingewikkeld ervaren. Sommige zorgmedewerkers geven bijvoorbeeld aan dat zij het lastig vinden om digitale communicatie te ontvangen via de laptop.

Een hinderlijke factor die meerdere keren wordt genoemd is de administratieve lastendruk. Dit zorgt voor een hogere werkdruk, waardoor er minder tijd is voor het leveren van zorg en persoonlijk contact. Daarom pleit ActiZ samen met andere landelijke zorgpartijen voor een radicale streep door de bureaucratie in de ouderenzorg.

Door: Nationale Zorggids