Ouderen die naar een verpleeghuis moeten of thuiszorg moeten inschakelen, zouden daarvoor een beroep op hun zorgverzekering moeten doen. Nu kost het hun familie veel tijd en moeite om dit te regelen en vaak wordt de huisarts ingeschakeld om te helpen. In Nuenen, in Brabant, dienen huisartsen klachten in, omdat zorgverzekeraars verplicht zijn om hun klanten van de juiste zorg te voorzien. Dit meldt Skipr.
Huisartsen vinden dat zorgverzekeraars hen moeten helpen bij het vinden van de juiste zorg voor niet alleen ouderen, maar iedere patiënt die zorg nodig heeft in een verpleeghuis of middels thuiszorg. De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) zegt dat er inderdaad klachten zijn ingediend bij CZ en VGZ en dat het een landelijke probleem is. Volgens een woordvoerder zou het niet zo moeten zijn dat huisartsen zelf moeten bellen naar verpleeghuizen in de regio om te vragen of ze plek hebben voor hun patiënt.
Op tijd gaan bellen
VGZ en CZ geven zelf ook aan dat ze personeel in dienst hebben die helpen bij het inzetten van de juiste zorg. Huisartsen, familieleden, mantelzorgers en andere instanties kunnen altijd naar CZ bellen, als de patiënt daar klant is. Dan wordt samen gezocht naar een passende vorm van zorg. Wel wordt gezegd om niet op het laatste moment pas hulp te vragen. “Als je weet dat een patiënt vrijdag uit het ziekenhuis wordt ontslagen, ga dan woensdag al bellen”, aldus een woordvoerder van CZ.
Zorgverzekeraars moeten nu ook al helpen met het vinden van een andere behandellocatie als een patiënt bij zijn of haar eigen ziekenhuis te maken krijgt met een lange wachttijd. Patiënten kunnen altijd hun eigen zorgverzekeraar bellen om te zien of het in een ander ziekenhuis in de regio misschien sneller kan. Zorgverzekeraars hebben inzicht in de wachttijden bij verschillende zorgaanbieders. Vooral in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) kampt men met lange wachttijden, ook dan kan de zorgverzekeraar hulp bieden.
Door: Nationale Zorggids