Ouderen zijn op grond van hun emotionele beleving van maaltijden te verdelen in vier groepen. Dat concluderen wetenschappers van Wageningen UR Food & Biobased Research. Zij onderzochten de positieve of negatieve waardering en de mate van opwinding en avontuurlijkheid die ouderen koppelen aan eten. Dat meldt Gezondheidsnet.
Aan het onderzoek deden 392 leden mee van het panel Senioren voor de Toekomst (SenTo). De gemiddelde leeftijd van de deelnemers aan dit onderzoek was 65,8 jaar. De deelnemers vulden online drie enquêtes in over de emoties die het eten van maaltijden en snacks bij hen opriep, het belang dat ze aan hun maaltijden toekenden en hun houding tegenover gezondheid en smaak. Op grond van emotiewoorden konden de Wageningse onderzoekers de senioren indelen op de emoties die zij ervaren wanneer het gaat over eten. De belangrijkste variabelen zijn de waardering (bijvoorbeeld plezierig, gelukkig, schuldig of afschuwelijk) en de mate van opwinding en activiteit (avontuurlijk, kalm) die de deelnemers koppelen aan eten. Om de groepen gemakkelijk van elkaar te onderscheiden, bedachten de wetenschappers voor elke groep een fictief personage.
Zo wordt de grootste groep (50 procent) van de ‘genoeglijke gemiddelden’ vertegenwoordigd door Mevrouw Jansen. Zij is gematigd in haar emoties over eten. Gezondheid en smaak zijn belangrijk. Ze probeert soms eens wat nieuws maar is niet op zoek naar culinaire verrassingen. Meneer de Jager als de 'uitdagende avonturier' representeert een kwart van de deelnemers. Hij geniet van eten en heeft graag iets verrassends op zijn bord. Mevrouw de Roos is een 'tevreden genieter' (12,5 procent van de deelnemers). Ze eet graag gezond maar hecht meer waarde aan de mensen met wie ze eet dan aan wat ze eet. Meneer Zuurbier tenslotte is is de 'onverschillige criticus' (12,5 procent) met weinig interesse voor voeding. Hij verbindt negatieve gevoelens aan eten en loopt als groep de meeste kans op ondervoeding.
De resultaten van het onderzoek en de categorisering van ouderen kan helpen om voedingsproducten beter af te stemmen op de verschillende behoeften van een groeiende groep oudere consumenten. De onderzoekers denken dat dit op langere termijn zelfs kan bijdragen aan het langer zelfstandig wonen van ouderen.
© Nationale Zorggids