Online therapie kan net zo effectief zijn als traditionele behandelvormen van bijvoorbeeld depressies en angststoornissen. Wel is de opzet van een online consult net iets anders dan een fysiek consult, onder andere doordat het voor de hulpverlener moeilijker is om non-verbale signalen van de cliënt te zien. Dit meldt de Volkskrant.
Claudia Bockting, hoogleraar klinische psychologie in de psychiatrie aan het Amsterdam UMC en Centre for Urban Mental Health van de Universiteit van Amsterdam,verricht al jaren onderzoek naar online therapie. Haar onderzoek toonde aan dat online therapie voor bijna alle psychische ziektebeelden even effectief is als traditionele gesprekken.
Hulpverleners tijdens crisis meer geïnteresseerd in online therapie
Bij bijna de helft van de patiënten verbeteren de klachten door online consulten. Bij nog eens een derde verbeteren de klachten in iets mindere mate. Tijdens de coronacrisis maken hulpverleners veel gebruik van online consulten, bijvoorbeeld met behulp van videobellen. Hulpverleners volgen massaal online colleges over het gebruik van technieken bij online therapie. Ook is er meer aandacht voor veilig beeldbellen om gesprekken vertrouwelijk te houden.
Non-verbale communicatie lastiger op te pikken bij online therapie
Gesprekken via beeldbellen zijn wel een stuk vermoeiender voor de hulpverlener en worden daarom vaak anders ingericht. Zo duurt het gesprek korter en krijgen cliënten vaker 'huiswerk' volgens Bockting. De communicatie via beeldbellen verloopt volgens haar anders. Non-verbale signalen zijn moeilijker te zien waardoor de hulpverlener expliciet moet vragen naar lichamelijke signalen, zoals onrust, om de gemoedstoestand van de cliënt te peilen.
Online therapie blijkt niet voor iedereen geschikt te zijn. Bockting: "Sowieso zullen er altijd cliënten zijn die je in het echt moet zien, al is het nu op 1,5 meter afstand. Denk bijvoorbeeld aan ernstig depressieve of psychotische patiënten die zich terugtrekken. De telefoon niet meer opnemen."
Online therapie na de coronacrisis
Tijdens de coronacrisis is online therapie een uitkomst voor velen en in hulpverleningsland wellicht niet meer weg te denken als de crisis voorbij is. Bockting: "Patiënten lijken het prettig te vinden. Het is flexibeler, er is geen reistijd, een videogesprek is makkelijker in te plannen naast het werk en de drempel om online hulp te vragen ligt een stuk lager."
Door: Nationale Zorggids