Mensen met beperking hebben alle vertrouwen in Valys verloren

Veel mensen met een beperking die gebruikmaken van Valys, hebben geen vertrouwen meer in het taxibedrijf. Chauffeurs mogen een kwartier te vroeg of te laat komen, maar mensen wachten veel langer dan dat - soms wel uren. Dit levert hen zoveel stress op, dat ze liever nergens meer heengaan. Volgens belangenvereniging Ieder(in) speelt dit probleem al jaren. Valys laat weten dat de problemen zijn ontstaan vanwege een tekort aan chauffeurs. Dit meldt Kassa. 

Diverse familieleden van mensen met een beperking trekken aan de bel. Zo ook Jasper, wier grootouders een lunch organiseerden om hun 55-jarig huwelijk te vieren. Ze boekten een rit bij Valys, maar de taxi kwam anderhalf uur te laat opdagen. “Toen ze eindelijk aankwamen, was hun eigen feest al bijna voorbij. Daarna hebben ze nooit meer een rit via Valys geboekt.” Annette den Toom die vanwege een fysieke en verstandelijke beperking beschermd woont, komt bijna nergens meer met haar zus omdat de taxi van Valys steeds lang op zich laat wachten. Afgelopen zomer zouden ze samen naar een voorstelling gaan, maar tegen de tijd dat de taxi kwam opdagen was deze al bijna voorbij.

Petitie 'Verbeter het vervoer door Valys'

En dan is er nog het verhaal van Jonny Brummelhaus die naar Ouwehands Dierenpark ging. Het was de bedoeling dat hij om zes uur ’s avonds weer werd opgehaald, maar de taxi kwam vier uur te laat. Hij moest er wel op wachten, want de klantenservice kon hij niet bereiken. Uiteindelijk was Jonny zo laat thuis, dat de thuiszorg hem niet meer naar bed kon helpen. Zijn vriendin Astrid, tevens rolstoelafhankelijk, is met een op Petities.nl een petitie gestart om het tij te keren. In haar petitie is te lezen dat de vervoerder de veiligheidsregels ook niet altijd in acht neemt en de communicatie met cliënten vaak niet respectvol is.

Geen alternatief

Het meldpunt van Ieder(in) ontvangt hier al jaren klachten over en vraag de politiek al langer om een oplossing, maar er verandert niets. Bij Valys worden te veel ritten ingepland, omdat het anders niet lucratief genoeg is. Helaas is de vervoerder daardoor onbetrouwbaar geworden, stelt Ieder(in), en een alternatief is er niet.

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky