Philadelphia haalde in 2016 een eerste sociale robot naar Nederland. Sindsdien heeft de organisatie veel praktijkervaring opgedaan. Cliënten willen graag zelfstandig leven en sociale interactie hebben. Hierbij kan een robot een toevoeging zijn, naast de inzet van zorgmedewerkers. Eerste ervaringen laten zien dat een sociale robot een positieve rol kan spelen in het leven van cliënten. Daarom introduceert Philadelphia twee nieuwe robots: de Zenbo robot en de IPal robot. Dit meldt Philadelphia.
Philadelphia zet robots in bij de dagelijkse zorg
Philadelphia ziet robots als hulpmiddel en aanvullend op het bestaande zorgproces. De Pepper robot, bij Philadelphia omgedoopt tot robot Phi, heeft inmiddels kennisgemaakt met ruim tweeduizend cliënten, verwanten en medewerkers. Sinds augustus 2018 logeert Phi elke maand twee weken bij een cliënt.
Uit de logeerperiodes blijkt dat de robot een functie vervult als emotionele uitlaatklep. Verder helpt de robot bij praktische aansturing, zoals het dagritme. Cliënten bouwen zichtbaar een band op, krijgen meer zelfvertrouwen en leren van en met de robot. Daarnaast kan een robot repeterende handelingen overnemen, waardoor een begeleider meer tijd over heeft voor persoonlijke aandacht.
Philadelphia introduceert twee nieuwe sociale robots: de Zenbo robot en de IPal robot. Hiermee komt een robot op maat weer een stap dichterbij voor cliënten. De robots hebben de functie van verbale aansturing en sociale interactie. Beide robots worden op korte termijn aangesloten op het robotplatform dat Philadelphia sinds twee jaar samen met The Innovation Playground ontwikkelt. Het platform laat begeleiders zelf eenvoudig een sociale robot programmeren. Zo kan een begeleider zelf de interacties afstemmen op de persoonlijke behoefte van de cliënt. De eerste begeleiders worden nu getraind om zelfstandig met het programmeren van de robot aan de slag te gaan.
Positieve ervaringen met sociale robot
Tijdens logeerperiodes worden ervaringen van cliënt en medewerkers verzameld. Al deze informatie komt in een eindrapport dat dient als opstap naar een breder en meer gestructureerd onderzoek naar de inzet van sociale robotica in de zorg. Op basis van de ervaringen wordt de robotsoftware continu doorontwikkeld. Philadelphia verwacht halverwege 2019 de onderzoeksresultaten te kunnen delen.
Door: Redactie Nationale Zorggids