Normal_normal_hulplijn_telefoon

Tachtig vrijwilligers zorgen ervoor dat alle Amsterdammers die behoefte hebben aan een gesprek, 24 uur per dag, zeven dagen per week daarvoor terecht kunnen bij de (telefonische) Hulplijn Amsterdam. Jaarlijks voeren ze zo’n 17.000 gesprekken. Voor het eerst in haar bijna 60 jarige geschiedenis heeft meer dan de helft van deze contacten eenzaamheid als belangrijkste reden tot contact. Dat meldt Hulplijn Amsterdam.

Directeur Ed Theunen zegt daarover: “We zien al jaren een stijging van het aantal gesprekken over eenzaamheid, maar met 52 procent zijn we deze zomer een symbolische grens gepasseerd.” Theunen is niet verrast over deze ontwikkeling: “Hoe groter de stad, hoe anoniemer de burger en hoe groter de kans op eenzaamheid.” Daarbij trekt de stad verhoudingsgewijs meer mensen met een ggz-achtergrond; een bekende doelgroep van de Hulplijn.

Theunen: “Sommige van onze bellers hebben al dagen niemand gesproken. De Hulplijn Amsterdam is dan een welkom en vaak noodzakelijk contact met de buitenwereld. Het is een keerzijde van de nadruk op de zelfredzaamheid; als je het zelf amper redt dan dreig je geïsoleerd te raken.” Na eenzaamheid zijn vooral psychosociale problemen en relatieproblemen een hoofdreden van contact. Theunen weet dat ook in deze gesprekken eenzaamheid bijna altijd een rol speelt.

Naast directeur van de Hulplijn Amsterdam is Theunen ook voorzitter van de Coalitie Erbij Amsterdam. Een samenwerkingsverband van elf Amsterdamse vrijwilligersorganisaties gericht op de bestrijding van eenzaamheid. Hij onderstreept het belang van gemeentebrede aandacht voor het thema eenzaamheid. “Het is goed dat de gemeente Amsterdam de krachten bundelt in de Aanpak eenzaamheid Amsterdam. We moeten ons bewust zijn van de stille eenzaamheid in de stad, en met elkaar hebben we de morele plicht het tij te keren. Samen hebben we meer slagkracht."

En dat is hard nodig, want bijvoorbeeld jongeren lijkt nog steeds een lastig te bereiken groep. Theunen: “Eenzaamheid onder jongeren is een onderschat probleem. We concentreren ons de komende tijd extra in het bereiken van jongeren.” Samen met Humanitas opent de Hulplijn Amsterdam daarom later dit jaar een chatlijn.

Door: Redactie Nationale Zorggids