Huisartsenpraktijken raken steeds vaker in handen van commerciële bedrijven. Doordat ze onder een grote praktijk komen te vallen, zijn ze slechter bereikbaar dan voorheen. Patiënten dienen klachten in bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en vakgenoten raken geïrriteerd. Dit melden het Parool en Skipr.
In onder meer de vier grote steden, Twente, Brabant en de kop van Noord-Holland zijn in de afgelopen paar jaar flink wat huisartsenpraktijken overgenomen door bedrijven. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ziet hierdoor het aantal klachten over de huisartsenzorg toenemen. Waar er in 2019 net iets meer dan 1.000 meldingen over binnenkwamen, waren dat er in 2021 ruim 1.300. Afgelopen jaar kwamen er tot en met november 1.200 klachten over de huisartsenzorg binnen.
Slechte bereikbaarheid
Volgens de inspectie is de toename van het aantal klachten grotendeels te wijten aan huisartsenpraktijken in handen van commerciële partijen. De meest voorkomende klacht: slechte telefonische bereikbaarheid en de bereikbaarheid voor het maken van een fysieke afspraak. Bedrijven benoemen waarnemend artsen, omdat het landelijk zeer lastig is om vast personeel aan te nemen. Maar bij deze organisaties gaat het soms zelfs zover dat een waarnemend huisarts is aangenomen die helemaal niet in Nederland woont en digitaal spreekuur houdt.
Onderzoek naar Co-Med
Co-Med is een van de commerciële bedrijven die praktijken opkoopt. Inmiddels biedt het aan meer dan 50.000 patiënten huisartsenzorg, maar de kwaliteit laat te wensen over. Daarom onderzoekt de IGJ dit bedrijf. Volgens directeur Guy Schulpen is er soms tijd nodig om na een overname de zaken te regelen. “Nu ontstaat er een verkeerd beeld, doordat het op een aantal plekken een paar maanden niet goed ging.”
Huisartsenpraktijk deBolleBieste in Zwolle valt onder Co-Med. Daar is per 1 januari al het personeel gezamenlijk opgestapt uit onvrede over de werkomstandigheden. Er zijn te weinig waarnemers en de bereikbaarheid is slecht. Op een dag was er geen waarnemend huisarts beschikbaar voor een schouw op een overleden man. Gepensioneerd huisarts en voormalig eigenaar van de praktijk Edi de Jong werd opgeroepen om dit te doen.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky