Zorgbestuurders, managers en teamleiders moeten samen sterk leiderschap laten zien om de kwaliteit van de verpleeghuiszorg op peil te houden. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder zorgprofessionals en management op 236 verschillende zorglocaties. In het onderzoek werd een verklaring gezocht voor de verschillen in kwaliteit tussen verpleeghuizen. Dit meldt Skipr.
De resultaten van het onderzoek zijn eerder deze maand naar de Tweede Kamer gestuurd. De conclusie hieruit is dat goede leiderschapskwaliteiten de kwaliteit van de zorg kunnen verbeteren in alle fronten. De leiders kunnen zorgen voor een heldere visie voor de zorg, waarbij warme en veilige zorg centraal staat. Maatwerk speelt daarbij ook een belangrijke rol, blijkt uit het onderzoek. In veel verpleeghuizen is dat wel het streven, maar vaak blijkt dat in de praktijk nog lastig uitvoerbaar. Ook worden cliënten nog niet altijd genoeg betrokken bij hun dagelijkse activiteiten, zoals het moment kiezen voor douchen en eten.
Ook andere factoren spelen een rol bij het verbeteren van de zorg in verpleeghuizen. Bij instellingen waar het personeel wordt aangemoedigd om van elkaar te leren, wordt de kwaliteit als beter ervaren. Bovendien is het aanmoedigen van persoonlijk leiderschap en verantwoordelijkheid nemen een voorwaarde voor betere zorg. Met deze uitkomsten kan mogelijk nieuw beleid worden gemaakt om de kwaliteitsverschillen tussen de zorginstellingen aan te pakken.
Door: Redactie Nationale Zorggids