Helpen populaire vloggers kinderen gezonder te eten?

Communicatiewetenschapper Frans Folkvord van Tilburg University heeft onderzocht of influencers bijdragen aan gezonde leefstijlkeuzes onder kinderen tussen de 7 en 13 jaar. Wat blijkt? Kinderen grijpen sneller naar gezondere voeding als populaire vloggers deze producten promoten. Maar tegelijkertijd is er nog altijd te veel ongezond voedsel op de markt. Het aanbod moet verder worden teruggedrongen, zodat kinderen vaker een gezonde keuze kunnen maken. Dit meldt Tilburg University.

Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van ongezonde voedselmarketing op overgewicht en obesitas. Ongezonde marketing draagt bij aan een ongezond gewicht. Maar geldt het tegenovergestelde ook voor gezonde voedselmarketing? Leidt dat wellicht tot gezonder keuzes en zelfs een gezond gewicht? Onderzoek van Folkvord toont aan dat het een uitdaging is, maar niet onmogelijk. “Als je kinderen de keuze geeft tussen snoep of groente, dan kiest het gros van de kinderen voor snoep. Ook al heb je ze net allerlei reclames laten zien voor groente. Zo zijn we nu eenmaal geprogrammeerd: eet veel suiker, vet en zout om er zekerder van te zijn dat je langer overleeft.”

Unboxings

Vlogs kunnen wel degelijk bijdragen aan een betere fruit- en groenteconsumptie van kinderen. Kinderen willen graag producten proberen die vloggers laten zien, omdat het hun rolmodellen zijn. Promotie van gezonde producten kan dus een positief effect hebben op hun eetgewoonten. Voorwaarde is wel dat de video aantrekkelijk is. Effectief zijn vaak unboxings of challenges. Folkvord vindt dat vlogs kunnen helpen bijdragen aan het introduceren van groente en fruit op een herkenbare en speelse manier. “Door herhaaldelijke blootstelling aan gezonde producten in een voor hen aantrekkelijke vorm, kunnen kinderen een gewoonte ontwikkelen om gezonder te eten.”

Rol ouders blijft van het grootste belang

Maar natuurlijk blijven ook ouders en leraren een grote rol spelen bij het aanleren van gezonde eetgewoonten. Thuis is waar kinderen een gezonde eetcultuur kunnen meekrijgen. Bovendien zijn veel ouders zich er niet van bewust dat er ongezonde beïnvloeding plaatsvindt via YouTube. En hoewel gezonde voedselmarketing effectief kan zijn, is er volgens Folkvord maar een ding dat echt helpt: het inrichten van een voedselomgeving met zo min mogelijk ongezond eten. Dat betekent dat stations, scholen en kwetsbare wijken hun aanbod van ongezonde producten moeten terugbrengen.

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky