Het ging de afgelopen jaren de goede kant op met het aantal klachten dat de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) ontving over zorgverzekeraars. Maar in 2023 is het aantal klachten toch weer gestegen met 4,4 procent ten opzichte van 2022. De meeste klachten gaan nog altijd over medisch-specialistische zorg. Ook kwamen er klachten binnen over de vergoeding van plastische chirurgie en de tandongevallenverzekering. Dit meldt de Telegraaf.
De SKGZ ontvangt jaarlijks relatief veel klachten over plastische chirurgie. Deze gaan met name over de hoogte van de vergoeding. Patiënten lijken vaak te denken dat ze meer vergoed krijgen dan daadwerkelijk het geval is. Begin 2023 kwamen er opvallend veel meldingen binnen over de tandongevallenverzekering. Klagers vroegen zich vooral af wat nu wel en niet onder deze verzekering viel. De SKGZ ontving vorig jaar 12 klachten over de eigen organisatie.
Bemiddeling vaak succesvol
In de meeste gevallen (86 procent) kon bemiddeling succesvol worden ingezet door de Ombudsman Zorgverzekeringen. De klacht werd in 69 procent van de gevallen naar tevredenheid afgehandeld.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky