Huisartsenspoedposten in Gelderland hebben in toenemende mate te maken met agressieve patiënten die geen spoedeisende zorg nodig hebben. Deze patiënten verwachten direct hulp, terwijl ernstigere gevallen voorrang krijgen. Ze worden boos als ze te horen krijgen dat ze op hun eigen huisarts moeten wachten. Medewerkers vallen hierdoor soms uit of zoeken een andere baan. Dit meldt Omroep Gelderland.
Volgens NEO Huisartsenzorg in Nijmegen en omgeving hebben zorgmedewerkers dagelijks te maken met verbaal of fysiek agressief gedrag. Ze worden uitgescholden en soms zelfs bedreigd. Manager huisartsenposten Hans Janssen van de organisatie maakt zich grote zorgen over het toenemende aantal agressiemeldingen. Zijn collega-manager bij Huisartsenzorg Oost-Gelderland Hoog ziet hetzelfde probleem. Patiënten hebben volgens Maro Jong een steeds grotere mond en steeds korter lontje. Veel van hen weten simpelweg niet meer wat het verschil is tussen reguliere huisartsenzorg en spoedzorg. En dit laten zij ook aan triagisten weten: ze zouden recht hebben op hulp van een huisartsenspoedpost omdat ze in een 24-uurs maatschappij leven.
Grote impact
Spoedposten van huisartsen zijn alleen bedoeld voor patiënten die echt ’s avonds of in de weekenden zorg nodig hebben en hiervoor niet kunnen wachten tot maandagochtend. Desondanks denken veel patiënten altijd de huisartsenspoedpost te kunnen bellen voor vragen. De toenemende agressie heeft grote invloed op de zorgverleners. “Als je tijdens je werk verbaal wordt aangevallen en wordt bedreigd, zoals ‘ik weet je te wonen’ of ‘ik wacht je dadelijk op, doet dat natuurlijk veel met mensen.”
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky