Vier transgenderpersonen die niet blij zijn met de zorg die ze in het Amsterdam UMC hebben ontvangen, gaan het ziekenhuis verantwoordelijk stellen voor het blijvende letsel dat ze door mislukte operaties hebben opgelopen. De vier patiënten die vervrouwelijkende ingrepen ondergingen op de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie (MKA), zijn allemaal geopereerd door dezelfde chirurg. Ze zeggen niet goed te zijn voorgelicht en meer hebben gekregen dan ze wilden. Het ziekenhuis laat weten de patiënten adequaat te hebben ingelicht over de operatie, implicaties en complicaties. Dit melden Zembla, Telegraaf en AT5.
Bij één patiënt kwam het zaagblad vast te zitten in de kaak, waarna een stuk bot afbrak. De chirurg plaatste het fragment los terug. Volgens een hoogleraar en onafhankelijk deskundige was dit een foute beslissing. De complicatie werd dan wel in het operatieverslag gemeld, maar volgens het Amsterdam UMC zijn hier geen fouten gemaakt. Dezelfde patiënt kreeg ook zonder medische noodzaak een facelift en heeft sindsdien een asymmetrisch gezicht. Ook heeft ze last van haaruitval, grote littekens en constante pijn. Ze heeft bijna 2 jaar aan de Nutridrink gezeten omdat ze niet meer kon eten. Het ziekenhuis heeft een schadevergoeding van 35.000 euro betaald, maar claimt geen verantwoordelijkheid.
Verband tussen scheur in schedel en ingreep op bandopname
Een andere patiënt liep een scheur op in haar schedelbasis na een operatie aan haar voorhoofd en neus. Volgens het Amsterdam UMC kan dit niet door de ingreep zijn gebeurd, maar op een bandopname in bezit van Zembla is te horen dat er wel degelijk een verband is tussen de scheur en operatie. Dan is er nog een patiënt die ademhalingsproblemen en beschadigde stembanden heeft na een operatie aan haar neus en een vierde patiënt kampt met een ooglid dat haar oog permanent dichtdrukt.
'Er is natuurlijk iets aan de hand'
Allemaal stellen ze dat de chirurg in kwestie hen aanspoorde om meer operaties te ondergaan dan waarvoor zij zich meldden. Daarnaast zou zij hen niet de juiste informatie hebben gegeven over de medische noodzaak én de risico’s. Volgens patiënten zou ze situaties hebben overdreven en het zelfs over discriminatie hebben gehad als ze er te mannelijk uit bleven zien. Eén patiënt heeft dus een flinke schadevergoeding gekregen, maar de overige drie niet. Advocaat Johan Oosterhagen staat hen alle vier bij en vindt het vreemd dat er een schadevergoeding is uitgekeerd, maar dat het Amsterdam UMC geen aansprakelijkheid erkent. “Dat is vreemd. Als je zoveel betaalt, dan is er natuurlijk iets aan de hand. Het is gewoon makkelijker om niets toe te geven.”
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky