GRONINGEN - Door vriendschappen met autochtonen identificeren Turks-Nederlandse middelbare scholieren zich sterker met de Nederlandse samenleving. Ook denken zij positiever over Nederlanders. Dat meldt het Nederlands Jeugd Instituut (NJI).
Daarnaast blijkt uit onderzoek van Anke Munniksma waarop zij donderdag aan de Rijksuniversiteit Groningen promoveert dat autochtone middelbare scholieren die een vriendschap hebben met Turks-Nederlandse klasgenoten positiever denken over deze etnische groep.
Daarentegen staan Turks-Nederlandse ouders minder open voor interetnische relaties van hun kinderen dan Nederlandse ouders, dit komt door hun sterkere religiositeit en de opvatting dat het gedrag van hun kinderen de gezinsreputatie kan schaden.
Uit Amerikaanse gegevens blijkt dat etnische diversiteit en interetnische vriendschappen het welzijn op school onder leerlingen uit een etnische minderheid verbetert. Dit is vooral het gevolg van het feit dat zij zich minder onveilig voelen, ze minder eenzaam zijn, minder gepest worden en zich minder kwetsbaar voelen.
© Nationale Zorggids / Jochum Admiraal