Voor veel jongeren is het niet ongewoon om een pilletje te nemen terwijl ze op een festival staan te dansen. Maar hoe kom je daarna weer veilig thuis? Programmamaker Stijn de Vries vroeg het aan jongeren voor de Rij Drugsvrij-campagne van TeamAlert. De jongerenorganisatie gaat verschillende festivals bij langs om drugsgebruik in het verkeer tegen te gaan. Het streven van TeamAlert is om ruim 1,5 miljoen jongeren te bereiken, meldt de organisatie.
De stijgende prijzen van festivaltickets en muntjes hebben een opvallend effect op het drugsgebruik onder jongeren. Een weekendticket van 300 euro en een koud biertje van 3,80 euro zijn tegenwoordig realistische prijzen voor festivalgangers. Als gevolg van de hoge kosten is een op de vijf jongeren van plan om meer drugs te gebruiken dan normaal, blijkt uit recent onderzoek van NPO 3.. Het gebruik van een pilletje voor een paar euro blijkt immers aanzienlijk goedkoper dan de hele dag bier drinken. Maar regelen de jongeren een veilige rit naar huis voordat ze drugs gebruiken?
18.000 bekeuringen
Uit recente gegevens van de politie, zoals gerapporteerd door de NOS, blijkt dat in 2022 18.000 mensen bekeurd werden voor rijden onder invloed van drugs. Na een hardcore festival in Brabant werden bijvoorbeeld maar liefst een op de vier automobilisten betrapt op het rijden onder invloed van drugs. Door de onervarenheid van jongeren in het verkeer en de neiging tot zelfoverschatting, vormen jongeren een kwetsbare doelgroep in het verkeer. De alarmerende cijfers onderstrepen de dringende noodzaak om campagne te voeren voor dit verkeersthema, aldus TeamAlert.
Veilige rit naar huis
De jongerenorganisatie trapt op donderdag 20 juli de Rij drugsvrij-campagne af om jongeren te stimuleren een veilige rit naar huis te regelen. TeamAlert is tijdens de campagneperiode met jongerenvoorlichters aanwezig op diverse festivals, waaronder Solar Weekend Festival, SMèRRIG Zomerweekender Festival, Smeerboel en Duikboot. In een creatieve knutselhoek gaan de voorlichters op een luchtige manier in gesprek met jonge festivalgangers over het gebruik van drugs in het verkeer.
Naast aanwezigheid op festivals is TeamAlert ook online zichtbaar. Verschillende campagnevideo’s worden op social media gedeeld waarin festivalbezoekers van Daisy Festival hun mening delen over rijden onder invloed van harddrugs.
Als kick-off van de campagne staat TeamAlert vandaag met een festivalsetting in ’s-Hertogenbosch. Jongerenvoorlichters gaan met jongeren in gesprek om ze bewust te maken van de risico’s van drugsgebruik in het verkeer en hen te stimuleren een veilige rit naar huis te regelen.
Door: Nationale Zorggids