Ook in de specialistische geestelijke gezondheidszorg (ggz) is het budgetplafond bereikt. Instellingen zijn daardoor genoodzaakt een cliëntenstop in te stellen. Dat meldt Skipr.
Specialistische ggz-instelling Queeste laat op de website weten dat nieuwe cliënten die een zorgverzekering hebben bij Zilveren Kruis, VGZ, of CZ daar voorlopig niet terechtkunnen. De zorginstelling heeft ook contracten afgesloten met verwijzers, maar kan ook op dit vlak even niet aan de overeenkomst voldoen.
“Bij het bereiken van de budgetplafonds verwijzen wij onze cliënten, conform afspraak met de zorgverzekeraars door naar de betreffende zorgverzekeraar. Derhalve verwijzen wij u voor antwoorden op uw vragen dan ook door naar de zorgverzekeraar”, zo is te lezen in een verklaring van Queeste.
Zorgverzekeraar CZ zegt op de hoogte te zijn van de problemen en houdt de behandelstop en wachttijden in de gaten. Makkelijk gezegd dan gedaan, zegt een woordvoerder, want iedere zorgaanbieder publiceert zijn wachttijden op een andere manier. Een woordvoerder van Zilveren Kuis denkt dat cliënten niet veel zullen merken van de gevolgen. De zorgverzekeraar zegt eerst in gesprek te gaan met de betreffende zorgverlener om vervolgens te bekijken of extra zorg ingekocht moet worden. Verzekerden kunnen altijd bij een andere zorgaanbieder terecht. Ook CZ maakt afspraken met instellingen om ervoor te zorgen dat cliënten binnenkort niet voor een dichte deur komen te staan.
Door: Redactie Nationale Zorggids