Zorginstellingen die werken met kinderen met een matige tot zeer ernstige verstandelijke beperking, kunnen vanaf nu gebruikmaken van de interactieve game ‘Robins Wereld’. Het spel richt zich op het trainen van effectief leergedrag bij deze groep kinderen, met aandacht voor focus, werkgeheugen, impulsbeheersing en cognitieve flexibiliteit. Zorgprofessionals kunnen de resultaten van het spel grafisch inzien, zodat zij per individueel kind gerichte ondersteuning kunnen bieden. Onderzoek toont aan dat Robins Wereld aantoonbaar tot vooruitgang leidt bij kinderen met een verstandelijke beperking. De game is effectiever dan slechts het overdragen van kennis en leerstof. Dit meldt Smith Communicatie namens ’s Heeren Loo.
Gz-psycholoog Marja Eding bij ’s Heeren Loo Advisium is de aanjager van Robins Wereld. Ze wilde een baanbrekend spel ontwikkelen voor kinderen met een verstandelijke beperking, omdat zij bijna geen leermiddelen tot hun beschikking hebben en vooral geen middelen waar ze van leren én plezier aan beleven. Eding wilde het spel baseren op wetenschappelijke kennis, in samenwerking met de doelgroep. Het resultaat is Robins Wereld: een game die niet alleen de ontwikkeling van kinderen met een beperking bevordert, maar ook de maatschappelijke kloof verkleint. Het educatieve spel zorgt ervoor dat zij kunnen deelnemen aan de digitaliserende wereld.
Effectief leergedrag
Wie Robins Wereld speelt kan uit twaalf uitdagende mini-games kiezen. De spelletjes zijn geschikt voor kinderen tussen de 2 en 21 jaar. Dat ook 21-jarigen hier nog gebruik van kunnen maken, heeft ermee te maken dat zij nog op het speciaal onderwijs en gehandicapteninstellingen voor de jeugd terechtkunnen tot die leeftijd. Robins Wereld is de te downloaden voor tablets en het karakter Robin bevindt zich in een echte speelwereld waar deze allerlei opdrachten en taken moet uitvoeren. Kinderen krijgen tijdens het spel directe hints en feedback, zodat zij ondersteuning krijgen in het ontwikkelen van effectief leergedrag.
Volledig potentieel bereiken
"Kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking vertonen vaak minder effectief leergedrag, waardoor ze minder kunnen profiteren van het geboden onderwijs. Robins Wereld is ontworpen om deze kinderen te helpen bij het ontwikkelen van deze vaardigheden zoals aandacht, inhibitie en werkgeheugen. We doen dit vanuit de achterliggende gedachte dat beter leergedrag helpt om beter te leren. Hierdoor kunnen deze kinderen volledig potentieel bereiken", aldus Eding.
Gameontwikkelaar Mediaheads en ’s Heeren Loo gaan de komende drie jaar aan de slag met de doorontwikkeling van het online platform van Robins Wereld. Daarbij wordt uitgebreid gekeken naar de behoeften van de doelgroep om te bepalen wat de vervolgstappen zijn. De game is financieel mogelijk gemaakt door AFAS Foundation.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky
Afbeelding: 's Heeren Loo