Om online ziekenhuisafspraken te maken voor zijn 30-jarige dochter met meervoudige beperkingen, moet vader Geert Benjamins illegaal haar DigiD gebruiken. Ook heeft hij haar gegevens nodig voor het indienen van zorgdeclaraties of het inzien van haar patiëntendossier. Hij is curator van zijn dochter en heeft van de rechter en machtiging gekregen. De overheid erkent dit echter niet, laat hij aan RTL Nieuws weten.
Officiële zaken moet Benjamins daarom met papieren formulieren regelen, maar daar is hij veel tijd aan kwijt. Makkelijker is om afspraken online te maken, of zorgdeclaraties en belastingaangiftes via de computer in te dienen. Ziekenhuizen hebben tegenwoordig digitale spreekuren, maar die zijn uiteraard niet via de post te doen. Ondanks dat hij en zijn vrouw door de rechter zijn aangesteld als curator van hun meervoudig beperkte dochter, erkent de overheid deze beslissing niet.
Dochter moet ouders machtigen
Een DigiD is namelijk niet voor een ander aan te vragen. Dochter Lindsay kan dit echter niet. Door middel van machtigingen moet dit straks worden opgelost, maar dit zou betekenen dat zij haar ouders straks moet machtigen om haar zaken te regelen. “Maar ze heeft het verstand van een kind van één jaar. Ze kan niet eens praten, laat staan een kruisje zetten of het woord ‘machtiging’ begrijpen”, zegt Benjamins. Hij zou het dan ook logischer vinden als erbij de aanvraag van een DigiD wordt gevraagd naar het beschikkingsnummer van de rechtbank en een verwijzing naar het curatorregister. Zo’n 12 jaar geleden heeft hij tegen de regels in een DigiD aangemaakt namens zijn dochter.
Kritisch rapport
Er is een digitaal systeem dat mensen kan machtigen, maar slechts 24 van de 342 Nederlandse gemeenten hebben dit in de praktijk mogelijk gemaakt. Benjamins wijst de Tweede Kamer al sinds 2017 op de problemen, maar het blijft stil. De Nationale Ombudsman kwam deze week met een kritisch rapport waaruit blijkt dat de digitale toegang voor wettelijk vertegenwoordigers nog steeds niet goed geregeld is. Hij eist van de staatssecretaris dat ze binnen drie maanden een plan van aanpak heeft, die het voor iedereen mogelijk maakt om digitaal zaken te regelen.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky