Gemeenten kunnen op een groot aantal punten verbeteringen aanbrengen in het 'keukentafelgesprek'. Uit de digitale raadpleging 'Zorg naar gemeenten' van de samenwerkende cliëntorganisaties blijkt namelijk dat procedures en ondersteuning in het keukentafelgesprek ernstig tekort schieten. Dat meldt Gemeente.nu.
Het keukentafel gesprek is een belangrijke schakel in de hulpverlening van patiënten die zorg via de gemeente krijgen. Op die manier kan toegankelijke en passende zorg aangeboden worden aan de mensen. Maar gemeenten scoren ondermaats bij de procedures rondom het keukentafelgesprek, blijkt uit de digitale raadpleging.
Daarom is er een aantal aanbevelingen opgesteld. Zo wordt geadviseerd om de patiënten meer te informeren over de kosten. Een kleine meerderheid wordt nu helemaal niet geïnformeerd over mogelijke eigen betalingen of eigen bijdragen.
Ook heerst er ontevredenheid over het gesprek. Bij dertig procent van de aanvragers van zorg is er ontevredenheid over de deskundigheid bij de gemeente en dat men onvoldoende bekend is met hun situatie. Daarnaast heeft veertig procent van de mantelzorgers het idee dat ze het drukker hebben dan voorheen.
© Nationale Zorggids