Normal_kinderpostzegelactieweek

De Kinderpostzegelactieweek heeft 8.526.356 miljoen euro opgebracht. Dit is 1 miljoen meer dan vorig jaar. Het opgehaalde geld komt ten goede aan projecten die kinderen ondersteunen met het ontwikkelen van veerkracht, zodat ze bijvoorbeeld beter door de coronacrisis heen komen. 125.000 basisschoolleerlingen deden mee met de actieweek en verkochten zowel online als langs de deur kinderpostzegels en andere producten. Dit meldt Stichting Kinderpostzegels 

Ieder jaar halen kinderen tijdens de Kinderpostzegelactie geld op voor kinderen in moeilijke (thuis)situaties. In totaal werden ruim 980.000 bestellingen geplaatst. Online bestellen was dit jaar nog populairder: er vonden maar liefst 328.000 digitale bestellingen plaats. Dat is 70 procent meer dan in 2020. Toch blijft het papieren bestelformulier favoriet. Deze is 650.000 keer ingevuld.

Veerkracht bij kinderen

Met het thema ‘Geef meer kracht’ besteedt Stichting Kinderpostzegels dit jaar aandacht aan projecten die bijdragen aan het ontwikkelen van veerkracht bij kinderen. Een deel van de opbrengst wordt besteed aan een gratis programma voor scholen en BSO’s, ‘Expeditie Veerkracht’. Hiermee worden zij gestimuleerd meer aandacht aan veerkracht bij kinderen te besteden. Daarnaast draagt de actie bij aan het initiatief ‘Mockingbird, samen voor het kind’, een netwerk van pleeggezinnen dat bijdraagt aan het welzijn van het pleegkind.

1,1 miljoen velletjes kinderpostzegels verkocht

Naast de traditionele kinderpostzegels waarop dit jaar de iconische Nederlandse striphelden Olivier B. Bommel en Tom Poes staan, kunnen kopers ook pleisters van Jochem Myjers kinderboekenreeks De Gorgels, kleurrijke bloemzaadbommetjes, speciale ‘Als je begrijpt wat ik bedoel’-tassen en theepakketten kopen. Er zijn ruim 1,1 miljoen velletjes kinderpostzegels verkocht. Ook de pleisterblikjes doen het goed: 147.000 stuks.

Één van de sterverkopers van de Kinderpostzegelactie van dit jaar is Simon uit Serooskerke, leerling uit groep 7. In zijn eentje heeft hij maar liefst 1.000 euro opgehaald voor het goede doel. Zijn geheim: beleefd en vriendelijk blijven.

Door: Nationale Zorggids
Afbeelding: Stichting Kinderpostzegels