De Kindertelefoon heeft het vorig jaar een flink stuk drukker gekregen. Zo lag het aantal kinderen dat belde naar de Kindertelefoon in 2022 veertig procent hoger dan voor de coronapandemie. Vaak bellen de jongeren over emotionele problemen. Vorig jaar hield de Kindertelefoon ongeveer 67 gesprekken per dag over emotionele problemen, tegenover 47 per dag in 2019. Dat meldt GGZ Nieuws.
Ongeveer duizend keer per dag wordt de Kindertelefoon gebeld. Veelal gaan die gesprekken over financiële zorgen, een ingewikkelde thuissituatie en seksualiteit. Daarentegen kan het ook voorkomen dat kinderen bellen die kampen met stress of een depressie, stelt een vrijwilliger tegen het Nederlands Dagblad. Die geeft aan dat de kinderen vaak ‘gewoon even hun verhaal kwijt willen’.
Zo heeft ook de Alles Oké?-lijn van de Kindertelefoon het druk. Jongeren tot 25 jaar kunnen hier hun verhaal vertellen, vaak ook over emotionele problemen. Roline de Wilde, directeur van de Kindertelefoon, geeft aan dat maatschappelijke problemen zoals klimaatverandering, inflatie en de oorlog in Oekraïne ook een rol kunnen spelen in de emotionele situatie.
Vaker bellen na coronapandemie
Sinds het begin van de coronacrisis wordt de Kindertelefoon steeds vaker gebeld. Zeker toen de scholen dicht waren. Toen werd er ook veel gebeld over spanningen thuis.
Kinderen kunnen gratis en anoniem bellen naar de Kindertelefoon als ze graag met iemand willen praten. Vrijwilligers zijn tussen 11.00 en 21.00 bereikbaar via 0800-0432.
Door: Nationale Zorggids