Normal_copyright_stockfreeimages_dokter_huisarts

Ggz-cliënten vinden de deskundigheid van de huisarts over psychische klachten en aandoeningen op een aantal belangrijke punten voor verbetering vatbaar. Dit blijkt uit een enquête van het Landelijk Platform GGz onder haar achterban. De klachten worden wel serieus genomen, maar verbeterpunten zijn de informatievoorziening, deskundigheid en begeleiding. Dit meldt Landelijk Platform GGZ.

Van de 300 respondenten vindt 40 procent de informatievoorziening ontoereikend. Van de ondervraagden is 33 procent ontevreden over de medicatiebegeleiding vanwege een gebrek aan pro-actieve monitoring en afbouwmogelijkheden. Ook is er weinig aandacht voor familie of naasten in de thuissituatie. Van de ondervraagden geeft 44 procent aan dat de huisarts hen onvoldoende ondersteunt en begeleidt.

Ongeveer twee op de vijf ondervraagden heeft contact gehad met een praktijkondersteuner bij de huisartsenpraktijk: de POH-GGZ. Deze praktijkondersteuner krijgt bij 40 procent van de ondervraagden een onvoldoende voor de mate waarin zij zich geholpen voelen. En ruim 40 procent acht de POH-GGZ onvoldoende deskundig op het gebied van hun psychische klachten.

Het Landelijk Platform GGz is over de uitkomsten van deze enquête in gesprek met het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en Ineen (branchevereniging van de gezondheidscentra). Het Landelijk Platform GGz wil met hen afspraken maken hoe de zorg aan mensen met psychische klachten in de huisartsenpraktijk kan worden verbeterd.

© Nationale Zorggids