Normal_therapie

Uit een meldactie van het Landelijk Platform GGz (LPGGz) blijkt dat de norm voor wachttijden voor een intakegesprek en voor een behandeling bij de gespecialiseerde ggz ruimschoots worden overschreden. Bijna de helft van de respondenten (45 procent) geeft aan dat ze langer dan de ‘Treeknorm’ van zes weken hebben moeten wachten op een behandeling. Dat meldt het LPGGz.

Ruim een vijfde van de respondenten (21 procent) geeft aan dat ze langer dan vier maanden moeten wachten op een behandeling. De helft (50 procent) van de respondenten is ontevreden over de informatie en dienstverlening van de zorgverzekeraars met betrekking tot wachtlijsten. Patiënten krijgen weinig hulp van hun huisarts. Slechts twaalf procent kreeg hulp van de huisarts met het zoeken naar een ggz-instelling die wel plek had. Veel ggz-instellingen hebben wachtlijstinformatie op hun website, maar de informatie is niet altijd vindbaar en begrijpelijk voor de consument.

Het LPGGZ startte de meldactie in mei nadat er signalen binnenkwamen bij de redactie van het tv-programma Kassa van de VARA. De cijfers van de meldactie laten zien dat de wachttijden bij zowel ggz-instellingen als vrijgevestigde psychiaters en psychotherapeuten onacceptabel lang zijn, zo stelt LPGGz. De persoonlijke gevolgen voor de patiënten zijn soms zeer ernstig: een toename van klachten, suïcidale gedachten, psychoses en dwangopname.

Het LPGGz roept niet alleen de ggz-instellingen op om hun verantwoordelijkheid te nemen en op proactieve wijze iets te doen aan wachtlijstbemiddeling. Ook de zorgverzekeraars zouden hun zorgplicht in de praktijk beter kunnen naleven, aldus het LPGGz.

© Nationale Zorggids