Normal_ambulance_3

De ambulancemedewerkers van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Hollands-midden die afgelopen maandag startten met stiptheidsacties, verlengen de acties met een week. Vanaf maandag 12 februari sluit ook UMCG Ambulancezorg uit Drenthe zich aan bij de acties die nog zeker duren tot maandagochtend 19 februari, 8.00 uur. Dit meldt FNV.

“Het ambulancepersoneel voert actie voor betere ambulancezorg”, zegt Fred Seifert, bestuurder FNV Zorg & Welzijn. “Door tekort aan personeel en daardoor tekort aan beschikbare ambulances, halen de medewerkers de toegestane aanrijtijden vaak niet meer, zoals de 15 minuten-grens bij spoed. De werkdruk is onaanvaardbaar hoog en voor het ambulancepersoneel is de maat vol.”

Bij de stiptheidsacties houden de werknemers zich strikt aan de geldende wet- en regelgeving. Zo houdt het ambulancepersoneel zich volgens de Wegenverkeerswet aan de maximale snelheid. Verder houden ze zich strikt aan hun werk- en rusttijden volgens de Arbeidstijdenwetgeving en eisen ze pauzes. Bij behandeling van patiënten worden alle hygiënerichtlijnen keurig gehanteerd ter voorkoming van infecties en leveren de medewerkers voldoende zorg aan de patiënt zoals vermeld in de beroepscode. Ook wordt er niet onnodig zwaar getild, zoals is bepaald in de Arbowetgeving. Seifert: “Deze werkzaamheden en richtlijnen klinken als heel normaal en zijn niet voor niets opgesteld, maar in de praktijk kunnen medewerkers zich hier nauwelijks aan houden vanwege de aanhoudende drukte op de ambulances.”

Naast het strikt houden aan de regelgeving, voert het personeel ook bepaalde werkzaamheden niet meer uit die hun werkdruk standaard verhogen. “Denk daarbij aan het invullen van allerlei formulieren voor wetenschappelijk onderzoek of de digitale administratie ten tijde van het verplegen en vervoeren van ernstig zieke patiënten. Nu rijdt het ambulancepersoneel vaak van patiënt naar patiënt en komt men niet altijd aan de vereiste hygiëne toe, omdat er te weinig collega’s paraat staan op de standplaats. Verder zal het personeel de patiënten volgens recente wetgeving op klachtenprocedures wijzen.”

Door: Redactie Nationale Zorggids