Normal_ice_bucket_challenge

De in 2014 opgestarte ALS ice bucket challenge heeft slechts korte tijd effect gehad. Stichting ALS Nederland ontving dat jaar 2 miljoen euro extra aan donaties. Echter was het donatiebedrag de jaren erop even hoog als voor de challenge. Sociaal psycholoog Sander van der Linden van Cambridge University onderzocht de internetdata tijdens en na uitdaging, waarbij mensen een ijskoude emmer water over zich heen gooiden en daarvan een filmpje plaatsten op social media. Dat meldt de Volkskrant.

Ook in Amerika waren de effecten tijdelijk zichtbaar. In het jaar van de ALS ice bucket challenge ontving de Amerikaanse ALS-vereniging 115 miljoen dollar meer dan voorheen. Echter was het donatiebedrag in 2015 weer als vanouds.

“Sociale media zijn heel geschikt om aandacht te vragen voor een onderwerp, maar dat betekent niet direct dat mensen geld geven”, zegt Theo Schuyt, hoogleraar aan de VU Amsterdam, niet betrokken bij het onderzoek van Van der Linden. Veel van de mensen die deelnamen aan de challenge wisten niet waarvoor ze het deden of dat er een donatie bij hoorde, zo bleek uit eerder onderzoek. Het lijkt erop dat het vooral om de uitdaging zelf ging. Stichting ALS Nederland merkt wel dat de uitdaging hen meer naamsbekendheid heeft gebracht. Bovendien zijn er in de tussentijd meer internationale samenwerkingen opgezet.

ALS staat voor Amyotrofische Laterale Sclerose. Een ziekte van de zenuwcellen die de spieren aansturen. De aandoening zorgt er geleidelijk voor dat de spieren steeds minder goed functioneren. Op een gegeven moment sterven de motorische zenuwcellen in het ruggenmerg en de hersenstam (onderste deel in de hersenen) af. Hersensignalen bereiken de spieren niet meer, waardoor zij niet meer kunnen bewegen. Alle spieren takelen af, behalve de hartspier. De meeste patiënten met ALS komen te overlijden door het uitvallen van de ademhalingsspieren, na een ziektebed van drie tot vijf jaar. 

Door: Redactie Nationale Zorggids