De Consumentenbond en Consumentenclaim hebben samen een meldpunt geopend voor incassokosten van zorgverzekeraars die verkeerd zouden zijn berekend. Consumenten die deze kosten hebben betaald aan hun zorgverzekeraar kunnen zich melden. De Consumentenbond en Consumentenclaim wijzen hierbij op verschillende rechterlijke uitspraken.
CZ, Menzis, VGZ en Zilveren Kruis zouden tot 2024 onduidelijke informatie over incassokosten in hun algemene voorwaarden hebben staan. Ook zouden zij niet altijd kosteloos een eerste aanmaning met de te verwachten incassokosten sturen als niet binnen veertien dagen werd betaald. Daarom zijn volgens de Consumentenbond en Consumentenclaim de incassokosten die sommige consumenten moesten betalen ongeldig en kunnen ze die terugvragen. Het gaat hier om incassokosten voor betalingsachterstanden voor premies en eigen risico.
Doemscenario
"Kwetsbare consumenten werden zonder waarschuwing geconfronteerd met snel oplopende incassokosten. En consumenten die daardoor een betalingsachterstand van zes maanden of meer opliepen, moesten vervolgens een hogere basispremie betalen. Bovendien liepen ze het risico dat de verzekeraar hun aanvullende verzekering opzegde. Dit is een doemscenario voor consumenten. Een zorgverzekering is een nutsvoorziening. Dus zeker van zorgverzekeraars mag je grote zorgvuldigheid verwachten", zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar.
Geld terug
Consumenten die tussen 2019 en 2023 incassokosten aan hun zorgverzekeraar betaalden, kunnen hun contactgegevens achterlaten op het meldpunt. "Met behulp van de gedupeerden willen de Consumentenbond en Consumentenclaim achterhalen hoe groot het probleem is. En kijken of consumenten het geld terug kunnen krijgen wat onterecht in rekening is gebracht. Daarvoor gaan we eerst in gesprek met de verzekeraars. Mocht dat op niets uitlopen, dan onderzoeken we de mogelijkheden van een collectieve claim", voegt Molenaar toe.
Door: ANP