Jaarlijks rapporteren alle verzekeraars het aantal klachten dat ze binnenkrijgen bij AFM. Er is een stijging van het aantal klachten door consumenten in alle deelmarkten. De grootste stijging is te zien in de categorie schadeverzekeringen, maar zorgverzekeraars ontvingen de meeste klachten. 63.000 om precies te zijn. Daarnaast is de gemiddelde looptijd van de afhandeling van een klacht met vier dagen gestegen. Dit meldt de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
In 2022 ontvingen 155 aanbieders 136.000 klachten in totaal. Dit is een totale stijging van 8,2 procent ten opzichte van 2021. In 2021 was bij alle deelmarkten (zorg, schade, leven) nog een daling te zien.
De grootste stijging is zichtbaar in de deelmarkt schadeverzekeringen, maar de meeste klachten kwamen binnen in de deelmarkt zorg. Ofwel, er kwamen 63.000 klachten binnen bij zorgverzekeraars. De meeste klachten hebben betrekking op de dienstverlening in de beheerfase.
Door: Nationale Zorggids
Bron: AFM