De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wil dat zorgverzekeraars informatie op zo’n manier aanbieden dat mensen daarmee eenvoudig een keuze kunnen maken voor een polis die bij hen past. Voor veel mensen is de keuze voor een polis op dit moment een ingewikkelde en tijdrovende klus. Informatie over zorgverzekeringen moet daarom niet alleen juist, vindbaar en vergelijkbaar zijn. De informatie moet ook begrijpelijk zijn en op het goede moment in het keuzeproces worden gegeven. Ook moeten zorgverzekeraars actief wijzen op informatie die je nodig hebt om een passende keuze te maken, ook als mensen daar zelf niet om vragen. Dit meldt NZa.
De NZa doet deze oproep onder meer naar aanleiding van onderzoek tijdens de afgelopen overstapperiode. Daaruit blijkt dat mensen de informatie die ze zochten niet altijd kunnen vinden. Daarnaast blijkt dat ze informatie die voor hen belangrijk is soms (te) moeilijk vonden. De Zorgautoriteit constateert wel dat vergelijkingssites over het algemeen goede informatie bieden. Ook hebben zorgverzekeraars een goede stap gezet met de introductie van de zorgverzekeringskaart en hebben zij de informatieverstrekking over collectiviteiten op orde.
Onderzoek overstapperiode
leder jaar kunnen verzekerden tijdens de overstapperiode kiezen of zij hun zorgverzekering houden of overstappen naar een andere polis of zorgverzekeraar. De voorgaande jaren heeft de NZa in de overstapperiode gecontroleerd of de informatie die zorgverzekeraars geven juist en volledig is. Nu dit op orde is heeft de NZa zich tijdens de overstapperiode (november 2018 –januari 2019) gericht op de vindbaarheid en vergelijkbaarheid van informatie.
Vindbaarheid informatie
Op basis van het onderzoek van NIVEL blijkt dat sommige informatie op websites van zorgverzekeraars moeilijk vindbaar is voor mensen. Het gaat dan vooral om de eigen bijdrage voor kraamzorg, de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg en het overzicht van nagenoeg gelijke polissen. Andere informatie is beter vindbaar.
Door: Nationale Zorggids