Afgelopen december deed de Patiëntenfederatie Nederland onderzoek naar de toegankelijkheid en informatievoorziening van de websites van zorgverzekeraars. Er valt nog veel te verbeteren, want zeker 15 procent van de zevenhonderd deelnemers kon de benodigde informatie niet vinden. Dat meldt de Patiëntenfederatie.
Wie op zoek was naar informatie over het persoonsgebonden budget (pgb) kon daar in veertig procent van de tijd niets over vinden. Waar het helemaal op spaak loopt is de informatievoorziening over het inkoopbeleid van zorgverzekeraars en informatie over ziekenhuisinkoop is ook niet gemakkelijk vindbaar.
Sinds twee jaar hebben verzekeraars een online zorgverzekeringskaart. Daarop staat met welke zorgaanbieder afspraken zijn gemaakt, hoe hoog een vergoeding is en wat de keuzevrijheid is. Ook staat er algemene informatie over het basispakket, het aanvullende pakket en het eigen risico op. Deze kaart blijkt echter ook moeilijk vindbaar. Slechts 33 procent van de zevenhonderd zoekers kon de zorgverzekeringskaart vinden op de website van de verzekeraar.
De Patiëntenfederatie is niet tevreden over de resultaten en wilde zorgverzekeraars werken aan een toegankelijkere website met betere informatievoorziening. Ze doen er verstandig aan om verzekerden hierbij te betrekken.
Door: Redactie Nationale Zorggids