Bijna 50 procent van het zorg- en welzijnspersoneel is minimaal een kwart van hun werktijd kwijt aan administratie. De laatste vijf jaar is de tijd die ze aan administratie besteden toegenomen, zegt 73 procent van de 6.146 door FNV Zorg & Welzijn ondervraagde werknemers in de zorg- en welzijnssector. Veel van hun administratielast is overbodig, vanwege de dubbele formulieren of administratie voor niet-zorggerelateerde taken. Dit meldt FNV.
Er wordt al jaren druk gesproken over het verminderen van de administratiedruk in de zorg, maar deze is alleen maar toegenomen, zegt bestuurder Bert de Haas van FNV Zorg & Welzijn. “En als slechts vier op de tien van mening is dat de administratieve druk door automatisering minder wordt dan moeten we echt iets anders verzinnen.”
Volop ideeën
Zo hebben werknemers in zorg en welzijn volop ideeën en kwamen er bij FNV welgeteld 8.000 binnen. Zo noemen ze meer vertrouwen en minder controle, alleen notities maken bij bijzonderheden of een systeem om slechts één keer bij in te loggen en per patiënt alles te registreren. Ook vinden werknemers dat het beter is om te stoppen met het dagelijks noteren van de koelkasttemperatuur. Minder administratie leidt volgens de ondervraagde werknemers tot betere zorg en meer werkplezier. Ongeveer 12 procent denkt dat minder administratie geen verbeteringen in de zorg teweegbrengt.
Beleid op de schop
"Behalve dat er concrete oplossingen nodig zijn moet ook het hele beleid rondom administratie en verantwoording op de schop. Dat gaat alle stakeholders aan. Het zou goed zijn om hier alle partijen waaronder vakbonden, werkgevers in de zorg & welzijn, zorgaanbieders, het ministerie van Volksgezondheid en de Nederlandse Zorgautoriteit bij te betrekken", aldus De Haas.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky