Nadat psycholoog Jan Derksen naar de media stapte om over zijn aanhoudende conflict met zorgverzekeraar VGZ te praten, is de ruzie nu eindelijk ten einde. De praktijk van de psycholoog naderde een mogelijk faillissement en uit wanhoop zocht hij via de media aandacht voor het probleem. Na zes jaar strijd over een administratieve fout kan hij eindelijk opgelucht ademhalen. Dit meldt De Stentor.
Zes jaar lang lukte het Derksen niet om contact te krijgen met VGZ. De terugvordering liep ondertussen ook nog eens op van 24.500 euro op naar 45.000 euro. In 2016 had de praktijk van Derksen namelijk het budgetplafond overschreden, waardoor hij voor 24.500 euro meer aan zorg had geleverd dan was afgesproken met de verzekeraar. Dat hij dit destijds niet meldde, kwam door administratieve drukte en de overgang van de jeugd-ggz naar gemeenten. Ook werkte de praktijk toen net met een nieuw elektronisch patiëntendossier, wat problemen opleverde.
Terugvordering
Toen VGZ hier in 2018 achter kwam, vorderde het per direct het bedrag terug. Sindsdien was Derksen bezig contact te zoeken met VGZ om de vergissing uit te leggen. “Maar dat is nooit gelukt. Wel kwamen er automatisch vervolgbrieven, en zo kom je uiteindelijk bij een incassobureau terecht.”
Schandalig
Nadat de psycholoog naar De Gelderlander stapte, leken de problemen zomaar opgelost te kunnen worden. VGZ zegt dat het goed is dat het bij hen is aangekaart en dat het signaal intern wordt opgepakt. “Wat er precies is misgegaan, is gissen”, zegt een woordvoerder. Hoewel Derksen natuurlijk blij is dat de situatie eindelijk is opgelost, vindt hij het schandalig hoe de verzekeraar met hem is omgegaan.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky