Normal_arts_doker_doktersjas_stethoscoop

Nederlanders zijn over het algemeen tevreden met hun huisarts, maar 29 procent van de 42.000 panelleden van Radar heeft weleens met een klacht over zijn of haar huisarts rondgelopen. Patiënten met een klacht stappen liever over naar een andere huisarts in plaats van een klacht in te dienen. Een klacht indienen gebeurt nauwelijks. Dat meldt Radar op basis van eigen onderzoek. 

Lichte klachten over de huisarts worden vaak met de dokter zelf besproken of helemaal niet. Gaat het om een zware klacht, dan stapt een patiënt liever over dan dat hij het probleem aankaart. Slechts een paar procent van de ondervraagden legde de klacht neer bij een geschilleneninstantie of het Landelijk Meldpunt Zorg of

Positief is dat patiënten veelal snel terechtkunnen bij hun huisarts. 63 procent zegt nog op dezelfde dag of de dag na het bellen voor een consult te kunnen langskomen en ruim 30 procent nog diezelfde week. In sommige gevallen (2 procent) gaat er meer tijd overheen.

Huisartsen maken genoeg tijd vrij voor de patiënt, vindt 95 procent van de ondervraagden. De grootste euvels tijdens het consult zijn het slechte doorvragen en niet goed luisteren door de huisarts. Toch is het voor patiënten zelf ook lastig om concrete informatie te geven. In sommige gevallen overheerst een gevoel van angst waardoor ze geen vragen durven te stellen of informatie achterhouden, en soms voelen patiënten zich niet serieus genomen. 

Door: Redactie Nationale Zorggids