Normal_ouderenzorg__mantelzorg__oudere

Zelfsturende teams binnen zorgorganisaties zijn in een paar jaar tijd de norm geworden, blijkt uit onderzoek van advies- en onderzoeksbureau FWG. De klantgerichte aanpak maakt de organisatievorm succesvol. Medewerkers kunnen hierdoor echter wel vatbaarder zijn voor een burn-out. Dit meldt NOS.

Het concept zelfsturend team werd tien jaar geleden uit nood geboren. De zorg moest bezuinigen en daarvoor werden de tussenlaag van manager weggehaald. Het zorgteam kreeg hiermee meer bevoegdheden om zelf te beslissen over de zorg voor hun cliënten. De zorgmedewerkers konden zo meer tegemoet komen aan de wensen van de cliënten. En uit onderzoek blijkt dat cliënten heel blij zijn met deze nieuwe manier van werken. 
 
Toch kan de organisatievorm een zware wissel trekken op de medewerkers. Het ziekteverzuim is bij zelfsturende teams hoger dan bij teams die op een traditionele manier werken. Ook de werkdruk wordt als hoger ervaren. Bovendien is er minder structuur en hiërarchie wat voor sommige medewerkers lastig is. Bestuur en zorgteam moeten elkaar de ruimte geven in uitvoering van de eigen taken en vertrouwen in elkaars kunnen. Dan is een zelfsturend team succesvol.
 
Door: Redactie Nationale Zorggids