De gemeente Groningen en zorgorganisaties AtHome First en NOVO hebben samen afspraken gemaakt over de zorgvoorziening in de stad. De twee zorgorganisaties nemen de werkzaamheden van TSN Thuiszorg BV en TSN Begeleiding BV over. 350 medewerkers van het failliete TSN dreigden werkloos te raken of veel slechtere arbeidsvoorwaarden te krijgen. Vele cliënten dreigden bovendien hun vaste hulp te verliezen. Dat meldt FNV.
De FNV zegt dat zonder hun tussenkomst en de acties die er door medewerkers en cliënten gevoerd zijn, er nooit afspraken waren gemaakt. De huidige afspraken zijn echter niet ideaal, maar het is het beste wat er nu af te spreken is. Beter dit, dan helemaal geen zorg meer. Dankzij deze afspraken blijven de koppeltjes cliënt – medewerker wel in stand, wordt de zorg vernieuwd en is er voldoende toekomstperspectief voor de medewerkers.
Sinds de verschuiving van de zorgtaken van het Rijk naar de gemeenten, gaan steeds meer thuiszorginstellingen failliet. Cliënten verliezen hun zorg en vele zorgverleners hun baan. En dat terwijl gemeenten wel geld voor de thuiszorg ontvangen. In december 2015 maakte de FNV afspraken met het kabinet en de VNG, waarin is afgesproken dat er 300 miljoen euro structureel wordt uitgetrokken voor de thuiszorg. Desondanks hanteren veel gemeenten, te lage tarieven om goede thuiszorg overeind te kunnen houden. Zolang deze neerwaartse spiraal niet wordt doorbroken, blijft de FNV samen met de zorgwerknemers actie voeren.
©Nationale Zorggids