Hygiëne in verpleeghuizen lang niet altijd op orde

Verpleeghuizen nemen veel hygiënemaatregelen om infectieziekten te voorkomen, maar het kan en moet nog beter, stelt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Zo ontbreken nog wel eens goede werkinstructies en is er meer aandacht nodig voor de controle van de houdbaarheidsdatum van desinfecterende middelen en mondkapjes. Dit meldt IGJ.

In verpleeghuizen was er tijdens de coronapandemie veel aandacht voor hygiëne. Om een nieuwe pandemische uitbraak voor te zijn, moeten ze die aandacht ook in rustigere tijden vasthouden. Want ook op kleinere schaal hebben verpleeghuizen te maken met uitbraken van onder meer de griep of het norovirus. Deze virusuitbraken kunnen ook gevaarlijk zijn voor de kwetsbare bewoners.

Persoonlijke beschermingsmiddelen

De tien door de inspectie bezochte verpleeghuizen hebben desinfecterende handalcohol in woonruimtes en gemeenschappelijke ruimtes, maar in 50 procent van de gevallen zijn de middelen over datum of niet toegestaan voor gebruik in verpleeghuizen. De persoonlijke beschermingsmiddelen die zorgverleners soms moeten gebruiken zijn niet altijd van het juiste type, of over datum. Medewerkers weten ook niet altijd welke bescherming gepast is. Daarom eist de inspectie betere instructies hierover.

Steriel en onsteriel door elkaar

In kasten van de helft van de verpleeghuizen liggen steriele en onsteriele producten door elkaar en bij de medicijnkoelkasten worden lang niet altijd de openingsdata van zalven en tubes genoteerd. Deze zijn na het openen namelijk beperkt houdbaar. Hoewel alle instellingen met schoonmaakroosters voor algemene ruimtes werken, staan er soms dingen op de vloer die de schoonmaak bemoeilijken. Soms gaat het ook niet goed met het schoonmaken van rolstoelen of til-liften, omdat er bijvoorbeeld geen afspraken worden gemaakt over wie er schoonmaakt en wanneer.

De IGJ pleiten voor duidelijke werkinstructies met hier en daar maatwerk voor medewerkers per verpleeghuis.

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky