Genetische variaties hebben mogelijk invloed op geslachtsverhouding gezinnen

Onderzoekers van de Universiteit van Michigan hebben een genetische variant ontdekt die de kans op het krijgen van een dochter met 10 procent verhoogt. Dit is de eerste keer dat wetenschappers bewijs hebben gevonden voor een genetische invloed op de verhouding tussen jongens en meisjes bij geboortes. Dit melden University of Michigan en Scientias.

Het onderzoek, geleid door evolutie-geneticus Jianzhi Zhang en zijn team, richtte zich op het vinden van genetische varianten die de geslachtsverhouding beïnvloeden. Hun bevindingen laten zien dat de variant genaamd rs144724107 zeldzaam is, maar een beduidende invloed heeft op de kans op een meisje. Ongeveer 0,5 procent van de deelnemers aan het onderzoek draagt deze mutatie.

Onderzoek met grote dataset

Om deze genetische mutatie te ontdekken, gebruikten de onderzoekers gegevens van de UK Biobank, die informatie bevat van ongeveer 500.000 Britse deelnemers. Dit stelde hen in staat om de invloed van genetica op de sekseverhouding nauwkeurig te onderzoeken. Voorheen was het moeilijk om een verband te vinden, omdat gezinnen meestal een klein aantal kinderen hebben. Een berekening van de echte sekseverhouding  bleef hierdoor lastig.

Fisher-principe in evolutiebiologie

Deze ontdekking sluit aan bij het zogenaamde Fisher-principe in de evolutiebiologie, dat stelt dat natuurlijke selectie genetische varianten bevordert die een evenwichtige sekseverhouding in stand houden. De bevindingen hebben niet alleen wetenschappelijke waarde, maar kunnen ook praktisch worden toegepast in bijvoorbeeld de landbouw. In sectoren zoals de veeteelt, waar vrouwelijke dieren vaak economisch waardevoller zijn, kan deze genetische kennis helpen bij het verbeteren van fokprogramma's.

De onderzoekers hopen hun bevindingen te bevestigen in andere studies, maar dit zal lastig zijn onder meer vanwege de zeldzaamheid van de genetische variant.