Ban kinderreclame voor ongezond eten

Producenten van ongezond eten en drinken mogen hun marketing binnenkort niet meer richten op kinderen. Het kabinet werkt aan nieuwe regels waarmee bijvoorbeeld reclames en ook verpakkingen gericht op kinderen aan banden worden gelegd. De voedselbranche had al afspraken gemaakt om dit te verminderen, "maar die zelfregulering heeft niet goed genoeg gewerkt", zegt staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid).

Het kabinet werkt nu aan een verbod, dat deel gaat uitmaken van een breder pakket om overgewicht bij kinderen tegen te gaan. De precieze invulling is nog niet helemaal duidelijk en moet nog nader worden uitgewerkt. Het is volgens de staatssecretaris complex omdat er een duidelijke definitie moet komen van gezond en ongezond eten. Voor gezond eten mag namelijk wel reclame gemaakt blijven worden die gericht is op minderjarigen. Van Ooijen hoopt dat de strengere regels over twee jaar van kracht zijn.

De staatssecretaris hoopt te kunnen verbieden dat bijvoorbeeld op frisdrankautomaten in scholen ongezonde producten worden aangeprezen. Ook de verpakking van ongezond eten mag niet meer ontworpen zijn om kinderen aan te spreken. Dat zou het einde betekenen van de vrolijke stripfiguurtjes die nu vaak te vinden zijn op koekjes en snoepjes. Materialen voor spreekbeurten en uitingen op sociale media worden ook aan strengere regels gebonden, als het aan Van Ooijen ligt.

Fastfood

Het kabinet wil ook gemeenten wettelijke de bevoegdheid geven om de verkoop van fastfood rond scholen te beperken. Als ergens al veel snackbars of andere fastfoodaanbieders zitten, moet het mogelijk worden om de vestiging van een nieuwe zaak te verbieden. Er komt ook meer geld voor de preventie en bestrijding van overgewicht en obesitas bij zowel kinderen als volwassenen.

Door: ANP